Sidan 4 av 28 Första ... 2345614 ... Sista

Ämne: Studietråden

  1. #91
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Jävla matten som lägger sig i allt..
    sånt man får räkna med om man vill bli ingenjör fast vadå, du har ju 5 år på dig det är ju gjort så att alla som har g i mattekurserna på gymnasiet ska kunna klara det med mer eller mindre plugg.

  2. #92
    design och produkutveckling på liu: http://www.liu.se/utbildning/program/designprodutv?l=sv

    har aldrig kollat in det tyvärr så vet inget om det...

  3. #93
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    sånt man får räkna med om man vill bli ingenjör fast vadå, du har ju 5 år på dig det är ju gjort så att alla som har g i mattekurserna på gymnasiet ska kunna klara det med mer eller mindre plugg.
    Skämtade till det lite bara..

    http://www.kth.se/utbildning/program.../2.3362/2.4052

    Detta verkar sjukt intressant, elektroteknik och datorteknik. Dock är det en högskoleingenjörsutbildning men ändå..

    Nu hittade jag också http://www.kth.se/utbildning/program...uktframtagning

    Finns mycket!

  4. #94

  5. #95
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    http://www.kth.se/utbildning/program.../2.3362/2.4052

    Detta verkar sjukt intressant, elektroteknik och datorteknik. Dock är det en högskoleingenjörsutbildning men ändå..
    det spelar ju ingen större roll, skillnaden mot civilingenjör är väl att man har mindre teori och så, man har ju 2 år mindre att plugga. civilingenjören är lite bredare över huvud taget typ. vad jag har hört är det inga större skillnader i arbetslivet, bättre att du tar något som du tycker är kul istället för efter status

  6. #96
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    det spelar ju ingen större roll, skillnaden mot civilingenjör är väl att man har mindre teori och så, man har ju 2 år mindre att plugga. civilingenjören är lite bredare över huvud taget typ. vad jag har hört är det inga större skillnader i arbetslivet, bättre att du tar något som du tycker är kul istället för efter status
    Okej, får se hur det blir om 2 år. Bra att man går teknik så man har en del att välja på sen i alla fall

  7. #97
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Det som lät mest intressant där va Design och produktutveckling. Men tänkt på designer, men vet inte riktigt hur man ska gå till väga sen efter högskolan, det är ju inte precis som bygg, bara att gå till byggföretag och fråga (Ungefär så iaf).
    jag kan lova dig att du inte blir utan jobb med en civilingenjörsexamen så är det bara. det löser sig, ta vad du tycker verkar kul.

  8. #98

  9. #99
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    har äntligen flyttat in i ryd, har packat upp det mesta nu och bara tar det lugnt
    Trevligt, då är det bara inflyttningsfesten som saknas!

    Hence: Jag går andra året på Civilingenjör i Maskinteknik, är det något du undrar är det bara att fråga. Min utbildning är hyfsat lik design och produktutveckling.

  10. #100
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Trevligt, då är det bara inflyttningsfesten som saknas!

    Hence: Jag går andra året på Civilingenjör i Maskinteknik, är det något du undrar är det bara att fråga. Min utbildning är hyfsat lik design och produktutveckling.
    Jaså, trevligt Vad har du tänkt jobba med när du är klar då?

  11. #101
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Jaså, trevligt Vad har du tänkt jobba med när du är klar då?
    Svårt att säga, en av anledningarna till att jag valde maskin är just för att det är brett, alltså finns det fortfarande många möjligheter när jag är klar med utbildning. Helst vill jag jobba med något inom utveckling, gärna inom flyg- eller bilindustrin.

  12. #102
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    har äntligen flyttat in i ryd, har packat upp det mesta nu och bara tar det lugnt
    kommer o rapear dig snart
    www.Earpill.com - addictive music

  13. #103
    Citat Ursprungligen postat av Henkaboy Visa inlägg
    kommer o rapear dig snart

  14. #104
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Svårt att säga, en av anledningarna till att jag valde maskin är just för att det är brett, alltså finns det fortfarande många möjligheter när jag är klar med utbildning. Helst vill jag jobba med något inom utveckling, gärna inom flyg- eller bilindustrin.
    Okay, låter inte helt fel.

  15. #105

  16. #106
    Har drömanalys på psykologin nu, så skulle vi skriva ner en dröm som läraren sedan skulle analysera. Jag skrev handlingen till Inception, ska bli kul att se hur han tolkar den, då han är tillräckligt gammal för att inte ha en aning om vad det är för film

  17. #107
    Måste skriva en debattartikel om språk, men känner mig helt död i huvudet. Vafan ska jag skriva om?

  18. #108
    HAHA den som hittar någon bra text/uppsats om " Egna reflektioner om TID " är fan duktig... Den behöver inte vara så lång heller för den delen!

  19. #109
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Måste skriva en debattartikel om språk, men känner mig helt död i huvudet. Vafan ska jag skriva om?
    Hur olika språk har påverkat varandra genom historien? Borde gå att hitta bra artiklar om det som du kan referera till.

  20. #110
    Någon som har något tips på hur jag kan förbättra mitt engelska ordförråd? Jag har inte tänkt att plugga typ 10 gloser i veckan,

  21. #111

  22. #112

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Någon som har något tips på hur jag kan förbättra mitt engelska ordförråd? Jag har inte tänkt att plugga typ 10 gloser i veckan,
    Som sagt, använda engelskan i vardagen. T.ex. På forum, spel o.s.v. Engelsk film med engelsk text är också bra
    Senast redigerat av He1boy den 2010-09-13 klockan 19:41.
    “Computer games don’t affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.”

  23. #113
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    va inne på engelska forum och se filmer/serier utan svensk text
    tackar något som har något tips på kanon bra serier?

  24. #114

  25. #115

  26. #116
    1. sätt bara in x=-5 i ekvationen och voila så har du ett svar. jag fick -17

    2. rätt klurig men jag tolkar det som (3/9)/5 alltså blir det 0,06666667 eller 1/15

    3. här gäller det bara att tolka orden rätt. kvot med nämnaren 8 och täljaren 21: 21/8, produkt med faktorerna 2,1 och 1,2: 2,1*1,2
    subtrahera 21/8 från 2,1*1,2: (2,1*1,2)-(21/8)=-0,105

    4. bryt faktorn 5x ur 25x-5x^2 innebär alltså att du ska "ta bort" 5x ur uttrycket och sätta det utanför resten, så att man kan multiplicera in det och få samma svar igen. skriver det såhär:
    25x-5x^2 <=> 5x(5-x)
    när man multiplicerar in 5x i (5-x) får man alltså 5x*5 + 5x*(-x) eller 25x-5x^2

    5. det här är en sån grej som kommer automagiskt med åren, men det du ska göra är att multiplicera och dividera tills du får m ensamt på ena sidan. såhär gör jag:

    börja med att multiplicera bort r:et i nämnaren, alltså multiplicerar vi med r på båda sidor: F*r=m*v^2

    dividera bort v^2, alltså dividerar vi med v^2 på båda sidor: (F*r)/(v^2)=m och se där, då hade vi m:et ensamt!

    vill avsluta med att du ska ta mina lösningar med en nypa salt har haft fel förr om man säger så.
    Senast redigerat av Pontus den 2010-09-21 klockan 22:44.

  27. #117
    vivarns avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 031
    Okej, tack så mycket! Har bara 3 frågor då

    På 1:an, man skulle ta -3, inte -5 (du kanske bara skrev fel?) Men det jag klurar på är egentligen vilken ordning man gör det i, vet att man brukar ta paranteser först. Men hur som helst får jag detta till 2.

    På 5:an, blir svaret (F*r)/(v^2) ? Förstod inte riktigt hur du löste det, men blir det svaret?

    Och så på 4:an, blir svaret 5x(5-x) ?

  28. #118
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Okej, tack så mycket! Har bara 3 frågor då

    På 1:an, man skulle ta -3, inte -5 (du kanske bara skrev fel?) Men det jag klurar på är egentligen vilken ordning man gör det i, vet att man brukar ta paranteser först. Men hur som helst får jag detta till 2.

    På 5:an, blir svaret (F*r)/(v^2) ? Förstod inte riktigt hur du löste det, men blir det svaret?

    Och så på 4:an, blir svaret 5x(5-x) ?
    på 1:an gör jag såhär:
    3*-3=-9
    (-9)-8=-17
    2*-17=-34 och där är första "halvan" avklarad

    -5*-3=15
    15+2=17
    -34+17=-17 klart
    och ja, jag skrev tydligen -5 men det var -3 jag räknade med, som du ser här

    yes, svaret på 5:an blir m=(F*r)/(v^2) fast då skriver du det såklart inte så utan som "vanligt" alltså uppepå varandra osv osv

    på 4an tror jag att svaret blir 5x(5-x), det är iaf så det blir, men jag vet inte vad som är "svaret", jag skulle skriva som jag gjorde där uppe iaf

  29. #119

  30. #120
    lämnar som sagt inga garantier för att det är rätt men det är så jag skulle ha gjort iaf du har inget facit eller är det inlämningar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in