1. #1

    Post Trimmad puch dakota?

    Jag verkligen älskar min puch dakota . Det var något speciellt med att inte ha den där obligatoriska kinaimport mopeden som alla andra i grundskoleklassen hade. Det var najs att ha något som stod ut lite i mängden som samtidigt ansågs som en riktig fet klenod som 40plusare kunde göra tummen upp mot när man körde förbi. Sen är det såklart mycket roligt att köra den också . Dock har jag ej lärt mig mecka så mycket... Kan ta loss förgasaren, tändstift och lite sånt för att göra rent. Typ thats it...

    Dakotan som jag har nu är i princip i orört original och det är därför jag inte behövt mecka. Jag har dock börjat bli intresserad av att ha en lite mer trimmad dakota och bröjat kolla runt på blocket efter en (tänkte sälja min tillbaka till min granne). Dock svårt att hitta en trimmad som är i fint, någotlunda originalskick. Jag tänker att jag kan köpa en i bra skick och sedan trimma (vill inte trimma min, som sagt original, matching numbers och grejer. Hade helt enkelt varit synd att trimma den, iaf i mina ögon....). Som nämnt innan kan jag ej mecka. Så mina frågor är följande:

    1. Om jag vill sätta på 60cc måste jag byta avgas och förgasare då?
    2. Någon gammal cykelverkstad/mopedverkstad som hade kunnat tänka sig sätta på trimmdelar och dreva och annat? (I Malmö/Lund området)

  2. #2

  3. #3
    Ok, så byta cylinder borde inte vara så svårt? Länk till passande guide? På puchverkstan finns det 2 olika 60 cc som har olika kolvbultsstorlekar (10/12mm). Hur vet jag vilken storlek jag har? Sen även om man behöver byta annat för att 60 cc ska funka/va till nytta. Då tänker jag främst på förgasare o avgas.. Ungefär vilken hastighet kommer man upp med 60cc och passande drev?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Martin_Gustafsson Visa inlägg
    Ok, så byta cylinder borde inte vara så svårt? Länk till passande guide? På puchverkstan finns det 2 olika 60 cc som har olika kolvbultsstorlekar (10/12mm). Hur vet jag vilken storlek jag har? Sen även om man behöver byta annat för att 60 cc ska funka/va till nytta. Då tänker jag främst på förgasare o avgas.. Ungefär vilken hastighet kommer man upp med 60cc och passande drev?
    Du ska ha 12mm kolven, behövs inte bytas något för 60cc men större fögga skadar inte. Det är bara 54cc men dem skriver 60cc för att sälja mera cyllar. Den går kanske 50-60 med "60cc"

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Blommen Visa inlägg
    Du ska ha 12mm kolven, behövs inte bytas något för 60cc men större fögga skadar inte. Det är bara 54cc men dem skriver 60cc för att sälja mera cyllar. Den går kanske 50-60 med "60cc"
    mjo, inte fortare iallafall. 50 låter ganska rimligt.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    mjo, inte fortare iallafall. 50 låter ganska rimligt.
    Min gjorde runt 45 urpluggad, och 55 med portning,16mm fögge och sketet trimmrör. Men ja vet inte hur 60cc ser ut i portar å så men du har säkert provat och vet.

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Blommen Visa inlägg
    Min gjorde runt 45 urpluggad, och 55 med portning,16mm fögge och sketet trimmrör. Men ja vet inte hur 60cc ser ut i portar å så men du har säkert provat och vet.
    ja jag har provat 60cc på dakota. portarna är väldigt milda och dom är extremt lågvarviga, bara en aning starkare än org
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    OT, jag vet men ni jämnför topp hastigheter, jag ville bara säga, min dt 50 mx 1990 (veteran den me) gör 50-55, det enda från orginal är sportluft filter, luhao krök... resten är org
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  9. #9
    Bra bump där. Läs reglerna färsking! Din Dt är heeelt ointressant i detta samanhang.

  10. #10
    sorry, ville bara försöka hjälpa
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in