1. #1

    Thumbs up Bästa sättet att lära sig skruva moped?

    Tjena jag är ganska ny på forumet och vill kunna allt om mopeder.... Haha hur kan jag lära mig har ni några idér böcker eller nåt annat som ni kan rekommendera hade tänkt köpa nån halv taskig moped och fixa den och göra den grymt nice men jag kan ju fan inte inget om variator vikter alltså allt sån som har med mopeder att göra så skulle behöva ganska mycket hjälp så om du har lust att skicka link eller nåt annat vad som helst som kan vara till hjälp.....

    Tack på förhand Mvh Rasmus

  2. #2
    läs allt du kan hitta.

    Det finns många guider på twostrokerider.se på en massa saker.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hummus Visa inlägg
    läs allt du kan hitta.

    Det finns många guider på twostrokerider.se på en massa saker.
    Fan tycker det är lite avancerat typ nån noobguide haha

  4. #4

  5. #5
    Jag låter ju bara så jävla retard jävla amatör typ hahahaha <---------

  6. #6

  7. #7

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det bästa sättet att lära sig på är att skruva på moppen själv. Och fixa din topic, den följer inte reglerna. Topic ska beskriva trådämnet.
    Du glömde att den inte går att ändra :/

  10. #10

  11. #11
    hahha ni skulle sett mig när jag fick moppe för första gången då viste jag inte vad ett munstycke var nu hjälper man p95 som inte kan något

  12. #12
    först behöver du lära dig grunden för en förbrännings motor så lär dig allt om cylindrar klovar förgasare att du behöver ginista, sen är de bara till att utöka, sen ett till tipps häng här på forumet läl ALLT pluss lite lågiskt tänkande så kommer du tångt (om du kan tänka logiskt annars ska man inte pilla med motorer)

  13. #13
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Köp en gammal moped som är av en sådan modell du vill ha. Den ska inte starta och får gärna vara i dåligt skick, då har du mycket att ta reda på för att lösa alla problem så dne går bra och ser ut som ny när du är klar.
    När du har löst alla problem så har du lärt dig mycket. Ha gärna någon till hands som du kan fråga, eller forumet.

    Läs även på forumet där folk har problem, följ trådarna tills felen avslöjas så vet du sedan symtom och lösning.

  14. #14
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...otorn-(scooter)

    här finns lite hjälp iallafall
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  15. #15
    Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    G-town aka genarp city
    Inlägg
    658
    bästa är nog att bara skaffa erfarenhet, det tog många år innan jag började läsa mig till saker, så det helt klart bästa sättet är att köpa ngt objekt och fixa själv

  16. #16

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Köp en gammal moped som är av en sådan modell du vill ha. Den ska inte starta och får gärna vara i dåligt skick, då har du mycket att ta reda på för att lösa alla problem så dne går bra och ser ut som ny när du är klar.
    När du har löst alla problem så har du lärt dig mycket. Ha gärna någon till hands som du kan fråga, eller forumet.

    Läs även på forumet där folk har problem, följ trådarna tills felen avslöjas så vet du sedan symtom och lösning.
    True story

  17. #17
    du har ingen kompis som kan skruva lite då? nån som du känner bra? för det kan vara svårt å göra grejer för första gången.. vissa grejer går men att typ riva isär en växellåda för första gången så kan de va bra med att få lite hjälp! försök hitta nån som kan ge dig lite råd och hjälpa dig ifall nått skulle gå galet! annars försök skruva så mycke du kan själv och sitt här på forumet och läs massa om du går i skolan och ska ha praktik så försök hitta nån bil verkstad eller så! det hjälper alltid till!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  18. #18
    testa sig fram lära sig av sina misstag.

  19. #19
    "Learn by doing"

  20. #20
    Ta på dig massa jobb av polarna och skruva ned mopederna. När de sedan vill ha dem tillbaka så kommer du göra allt för att få ihop dem och när du väl börjar pilla så fattar du snart och du lär dig snabbt.

    Annars fungerar det att läsa massa som här på mnf. Kolla projekt och läsa felsökningstrådarna. Sedan mekar du lätt med din egen moped och fattar snart hur allt fungerar.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  21. #21

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av ternmyr Visa inlägg
    lär dig av dina misstag
    +1 våga göra saker, det ända som behövs e bra humör och tålamod

    edit: verktyg såklart också men de fatta du nog själv.
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  23. #23

  24. #24
    du lär dig med tiden :p läs forum osv använd dig av guider du kommer fattar massor när du ska byta saker själv på moppen tex cylinder, hur allt sitter alla olika delar osv

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in