Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Furia dålig tomgång

    Tjena jag har en furia som beter sig konstigt på 1:an och 2:ans växel fast den går bra på resterande växlar (3-6) , den blöddrar ganska mycket på 1an och 2an , man måste varva ganska mycket för att den ska gå iväg bra på 1an o 2ans växel , vad kan det bero på`? turbokit(urpluggat) sportluftfilter 12/52
    Senast redigerat av juckeyy den 2011-07-28 klockan 12:19.
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
    Tjena jag har en furia som beter sig konstigt på 1:an och 2:ans växel fast den går bra på resterande växlar (3-6) , den blöddrar ganska mycket på 1an och 2an , man måste varva ganska mycket för att den ska gå iväg bra på 1an o 2ans växel , vad kan det bero på`? turbokit(urpluggat) sportluftfilter 12/52
    En tvåtaktare är helt död på låga varv dvs att den måste varvas hårt för att sticka iväg.
    Kolla förgasar inställningarna, stiftet ska vara oboy brunt
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  3. #3
    Okay men den ska ju inte blöddra så mycket som den gör
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  4. #4
    Som ni hör på filmerna så blöddrar den vid gaspådrag på neutral och när man lägger upp den på 1:an och sedan 2:an, men som ni kanske också hör om man varvar länge på 1:an så går blöddrandet/bluddrandet över.


    Notera att jag inte missar växlarna!


    Vi öppna även förgasaren och kolla munstyckena: huvud var 86 och lågfarts var 45. och när vi kolla tändstiftet var det svart!


    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  5. #5
    Testa med mindre strl på huvudmunstycke, stiftet ska vara oboybrunt.
    Pilla med luftskruven, lek med nålen, kolla flottören mm
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  6. #6
    okay men luftskruven har vi skruvat lite på men den ligger helt inskruvad nu ska vi skruva ut den lite istället?
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
    okay men luftskruven har vi skruvat lite på men den ligger helt inskruvad nu ska vi skruva ut den lite istället?
    Ja, om den är helt inskruvad så får den nästan bara bensin om jag tänker rätt nu...
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  8. #8
    från att vara helt inskruvad så skruvade jag ut den 5 varv då fick den lite lite tomgång ca 4 sekunder när den var varm sedan dog den.
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
    från att vara helt inskruvad så skruvade jag ut den 5 varv då fick den lite lite tomgång ca 4 sekunder när den var varm sedan dog den.
    Kolla stiftet och var inte så snål och köpa en munstyckssats och bestycka om den ....
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  10. #10
    vi kollade stiftet 2 gånger och det var svart men ska nog beställa en sats ikväll tror du 76-80 munstycke skulle va bra (beställer dock från 62-82)
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  11. #11
    hejsan! hade liknande problem på min med turbokit, bara fixa inställningar på förgasaren kolla även din procentblandning med olja till bensinen!
    Varje År Räddar Vi! Medlemmar På MNF Flera Mopeder Från Skroten.. Dessvärre Åker Fler Till Polisen!
    Kör Trimmat, Åkeru Fast Så Trimma Mer.

  12. #12
    vad hade du för huvudmunstycke och lågfartsmunstycke på din furia?
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  13. #13
    Sådär har nu fått hem mitt munstyckeset och monterade ett 75 vilket gjorde att den inte blöddra lika mycket och lite bättre tomgång

    Om moppen är kall då går tomgången lite bättre än när den är varm och den går på tomgång max ca 30 sekunder +-

    Efter en liten körning så va stiftet oboybrunt och fint fast efter att bara ha stått o varvat lite på tomgången så blev det svart och blött igen

    så bör jag byta ner i lågfartsmunstycke?
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  14. #14
    Tror nog att din förgasare är defekt, testa med en annan vilken modell och mm har du på nu?

  15. #15
    En dellorto 12mm
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  16. #16
    Testa att använda en 17.5mm förgasare eller 16mm. går den bättre/sämre med luftfiltret på/av?

  17. #17
    Blir ingen skillnad utan eller med luftfilter
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
    Blir ingen skillnad utan eller med luftfilter

    testa med en större fögge 17.5mm eller 16mm!

  19. #19
    men jag har ju inte direkt lust att beställa en ny förgasare för 1k, varför tror du föggen är defekt då?
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  20. #20
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...16.16625.phtml så vet inte direkt vart dina 1k kommer ifrån, ganska värt o byta upp sig till en 17,5mm fögge när man lirar trim rör o orginal cylle då de ger en ganska märkbar effektskillnad.

  21. #21
    skrev bara det där med 1k men har vart nere o kollat på förgasarn nu


















    på första bilden är den längsta av dom Tomgångsmunstycket och den kortare är lågfartsmunstycket


    andra bilden är på hur dom sitter monterade.
    Från höger , Huvudmunstycke , Lågfartmunstycke , Tomgångmunstycke


    kollade upp vad det var för storlekar


    Huvudmunstycke= 75, bytte igår
    Tomgångsmunstycket= 45
    Lågfartsmunstycket stog det 34D på.


    men det som är konstigt att jag har en Dellorto 12mm PHBN förgasare och ett lågfartsmunstycke PHBN från twostroke ser inte alls ut som det jag har. http://twostroke.se/product.asp?product=16888 , Dellorto PHBN lågfart
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  22. #22

  23. #23
    Aha då måste min chokemunstycke vara 45 men mitt lågfartsmunstycke är mystiskt
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  24. #24
    Tror ni att det kan va ett sånt här http://www.garage24.se/web/Cross/Res...T)-160252.aspx
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  25. #25

  26. #26
    Ja jo men det ser exakt ut som det som sitter i nu...
    Hej, mitt namn är okänt men jag gillar glass.

  27. #27
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Gå ner i huvudmunstycke (det feta under nålen) 86 är tokstort för bara effektrör!
    Jag har 76 i min drac med snarlik setup.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  28. #28

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Gå ner i huvudmunstycke (det feta under nålen) 86 är tokstort för bara effektrör!
    Jag har 76 i min drac med snarlik setup.
    Jag kör med 95 på min rrx med bara effektrör ju!
    Fast olika till olika mopeder

  29. #29
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Gå ner i huvudmunstycke (det feta under nålen) 86 är tokstort för bara effektrör!
    Jag har 76 i min drac med snarlik setup.
    jag körde med 105 i min drac med gianelli
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  30. #30
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    jag körde med 105 i min drac med gianelli
    Hm.. alla mina fyra polare kör nånstans mellan 70-80 och det är bara fuckorör på dom.

    Kan va värt att lägga till att jag kör med SP rör. Men men, hur som helst ska du ha mindre munstycke!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in