1. #1
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709

    Problem med att ställa tändning på am6

    Tjena! Fick tag på ett "fäste" till tändplattan som man skruvar i blocket som passar ducati dock från derbi och testade att montera tillsammans med min am6 tändplatta.
    Snart insåg jag att den är ställbar och jag har ingenting att gå efter. Så jag undrar om någon med am6 skulle kunna vara snäll att ta kort på hur tändplattan sitter så jag har
    något att gå efter. Tack på förhand!

    /Kevin
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Tjena! Fick tag på ett "fäste" till tändplattan som man skruvar i blocket som passar ducati dock från derbi och testade att montera tillsammans med min am6 tändplatta.
    Snart insåg jag att den är ställbar och jag har ingenting att gå efter. Så jag undrar om någon med am6 skulle kunna vara snäll att ta kort på hur tändplattan sitter så jag har
    något att gå efter. Tack på förhand!

    /Kevin
    pröva med att ställa tändplattan så den hamnar i mitten av det urfrästa spåret .. sen är det bara att tittaq vart den går bäst

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    pröva med att ställa tändplattan så den hamnar i mitten av det urfrästa spåret .. sen är det bara att tittaq vart den går bäst
    Förstår inte riktigt vad du menar med det urfrästa spåret. Snackar vi om blocket eller fästet till tändplattan?
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  4. #4
    Ducati tändningen är inte ställbar, du kan däremot göra den ställbar genom att ta bort krysskilen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Ducati tändningen är inte ställbar, du kan däremot göra den ställbar genom att ta bort krysskilen.
    Hur blir den ställbar pga det? Undrar bara

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Hur blir den ställbar pga det? Undrar bara
    antagligen att man kan vrida svänghjulet så den tänder vid ett annat tillfälle. hur svänghjulet då sitter på sin plats är för mig en gåta.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Ducati tändningen är inte ställbar, du kan däremot göra den ställbar genom att ta bort krysskilen.
    Du har fel Lange. Köpte ett "fäste" till tändplattan från en puckel senda.

    Den är ställbar. Lyckas inte få den att starta med massa olika inställningar. Den tänder bara till 2-3gånger per sekund när man springer med ettan i.

    Svänghjulet är från en derbi också. Det kan väl inte påverka något i med att båda am6 och ebs har ducati system?
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    antagligen att man kan vrida svänghjulet så den tänder vid ett annat tillfälle. hur svänghjulet då sitter på sin plats är för mig en gåta.
    japp.. hur den sitter kvar ?!.. du är som 90% av alla andra här..
    tror du själv att svänghjulet sitter fast med hjälp av kryskilen ?..
    du har settt att veven är konad va ?..
    kör du med kryskil på din rotortändning ?!..
    ne exakt
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Du har fel Lange. Köpte ett "fäste" till tändplattan från en puckel senda.

    Den är ställbar. Lyckas inte få den att starta med massa olika inställningar. Den tänder bara till 2-3gånger per sekund när man springer med ettan i.

    Svänghjulet är från en derbi också. Det kan väl inte påverka något i med att båda am6 och ebs har ducati system?
    låter som du ställt tändplattan åt fel håll.. den kan väll sitta åt 3 olika håll ?.. eller har jag fel ?.. pröva med att vrida den helt så skruvarna byter plats

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    antagligen att man kan vrida svänghjulet så den tänder vid ett annat tillfälle. hur svänghjulet då sitter på sin plats är för mig en gåta.
    Tror du att man behöver krysskil bara för att det ska sitta fast? Svänghjulsmutter vad är det?
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Du har fel Lange. Köpte ett "fäste" till tändplattan från en puckel senda.

    Den är ställbar. Lyckas inte få den att starta med massa olika inställningar. Den tänder bara till 2-3gånger per sekund när man springer med ettan i.

    Svänghjulet är från en derbi också. Det kan väl inte påverka något i med att båda am6 och ebs har ducati system?
    Det ska inte påverka, vet bara att tändplattan som sitter på AM6 motorerna inte är ställbar.

    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    låter som du ställt tändplattan åt fel håll.. den kan väll sitta åt 3 olika håll ?.. eller har jag fel ?.. pröva med att vrida den helt så skruvarna byter plats
    Har ingen betydelse, det väsentliga är bara att man utgår från krysskilsspåret på veven och tändningen.

  10. #10

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    japp.. hur den sitter kvar ?!.. du är som 90% av alla andra här..
    tror du själv att svänghjulet sitter fast med hjälp av kryskilen ?..
    du har settt att veven är konad va ?..
    kör du med kryskil på din rotortändning ?!..
    ne exakt

    låter som du ställt tändplattan åt fel håll.. den kan väll sitta åt 3 olika håll ?.. eller har jag fel ?.. pröva med att vrida den helt så skruvarna byter plats
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Tror du att man behöver krysskil bara för att det ska sitta fast? Svänghjulsmutter vad är det?

    Det ska inte påverka, vet bara att tändplattan som sitter på AM6 motorerna inte är ställbar.


    Har ingen betydelse, det väsentliga är bara att man utgår från krysskilsspåret på veven och tändningen.
    fan vad man kan vara otrevlig. det var en fråga som jag ville ha svar på. och när jag kört utan krysskil har svänghjulet vridit sig även om jag dragit dit det, ordentligt.
    därför ville jag ha svar på det. irriterande att folk inte kan vara lite trevliga istället.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Någon som kan fixa bilder på hur det ska sitta? Om jag inte är helt ute och cyklar så ska de små "prickarna" som är inristade på svänghjulet vara rakt över pick-upen när kolven är i TDC?
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  13. #13




    Fasta




    Ställbara tändplattan

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Någon som kan fixa bilder på hur det ska sitta? Om jag inte är helt ute och cyklar så ska de små "prickarna" som är inristade på svänghjulet vara rakt över pick-upen när kolven är i TDC?
    Mät kolvens TDC, börja sedan på 1,6 mm.

  14. #14
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Någon som har något att bidra med? Den fortsätter att skjuta ur avgasröret och vägrar att starta!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Någon som har något att bidra med? Den fortsätter att skjuta ur avgasröret och vägrar att starta!
    Låter som att CDI:n är slut.

  16. #16
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Låter som att CDI:n är slut.
    Det komiska är ju att den fungerade klockrent tills jag rasade växellådan på min DT125 motor.
    Så nu tänkte jag testa att starta den med ställbar tändplattan för min vanliga är hos Emil123 för bearbetning.
    Men nej den vill verkligen inte.

    Är verkligen tändplattan så känslig att jag inte lyckats ställa den rätt? Jag flyttade tändplattan lite lite varje gång utan resultat.
    Var tvungen att rulla eländet för den skulle tända till ens.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  17. #17
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Update: Har testat att byta CDI, pillat med jorden, bytt tändhatt, tändstift, minskat gnistgapet lite utan några resultat!

    Det enda jag kan tänka mig är att Ducati tändning står inte likadant på am6 och ebs motorerna. Jag ställde tändningen efter
    dina bilder Lange och då vägrar den starta.

    Någon som har bilder på en tändplatta från derbi motorer?
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in