Sidan 86 av 106 Första ... 3676848586878896 ... Sista
  1. #2551
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Gnistan? Tänder den rätt?
    ja den borde tända rätt brytarn står mellen 0.4-0,35

  2. #2552
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av CiaoKalle Visa inlägg
    ja den borde tända rätt brytarn står mellen 0.4-0,35
    Jo sure..men dem kan ju vara brända?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  3. #2553
    Hur många timmar tar det att borra plugg + Insug?
    Om det flyter på någorlunda + att det är första gången Tänkte på om man hinner göra det idag

  4. #2554
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Hur många timmar tar det att borra plugg + Insug?
    Om det flyter på någorlunda + att det är första gången Tänkte på om man hinner göra det idag
    Med tanke på att du måste plocka ut motorn och dela den är det väl snarare ett helgjobb än ett kvällsjobb?

  5. #2555
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Med tanke på att du måste plocka ut motorn och dela den är det väl snarare ett helgjobb än ett kvällsjobb?
    Okej, Jag har lyckats få av motorn osv och har kommit till att plocka svänghjulet. Sån nybörjare som jag är vet jag inte ens hur det ser ut är det hjulet med flänsarna på? I guiden på mpnf för att borra pluggen så framgår det inte så tydligt hur det ser ut. RÄcker det med att bara knacka på veven för att få bort hjulet?

    Tackar för snabbt svar!

  6. #2556
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Okej, Jag har lyckats få av motorn osv och har kommit till att plocka svänghjulet. Sån nybörjare som jag är vet jag inte ens hur det ser ut är det hjulet med flänsarna på? I guiden på mpnf för att borra pluggen så framgår det inte så tydligt hur det ser ut. RÄcker det med att bara knacka på veven för att få bort hjulet?

    Tackar för snabbt svar!
    ja det är hjulet med flänsrna på, testa knacka på svänghjulet lossnar det inte så kan du testa ta 2st polygriper och dra upp det. Annars får du skaffa dig en svänghjuls avdragare

  7. #2557
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Okej, Jag har lyckats få av motorn osv och har kommit till att plocka svänghjulet. Sån nybörjare som jag är vet jag inte ens hur det ser ut är det hjulet med flänsarna på? I guiden på mpnf för att borra pluggen så framgår det inte så tydligt hur det ser ut. RÄcker det med att bara knacka på veven för att få bort hjulet?

    Tackar för snabbt svar!
    Kan väl räcka men du kan ju också fördärva vevtappen om du knackar fel eller för mycket.
    Har du ingen ordentlig avdragare så kanske det går om du värmer svänghjulet med en värmepistol och knackar från baksidan genom kabelhålet, snurrar en bit och knacka på nytt och så vidare.

    Det bästa är ju ändå en avdragare, då sparar du bitarna ordentligt.

  8. #2558
    Okej, jo vill ju inte ha sönder något det första jag gör. Vilka butiker har avdragare? Typ biltema osv som finns i närheten

  9. #2559
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Okej, jo vill ju inte ha sönder något det första jag gör. Vilka butiker har avdragare? Typ biltema osv som finns i närheten
    biltema har inte. cykelkraft eller twostroke eller din lokala mopedbutik har säkert

  10. #2560
    Då blir det till att beställa idag då, haha surt att inte ro hem allt ikväll

    Men nu när jag ändå beställer kommer jag att köpa till:
    -Låsbart tanklock
    -80 mm remskiva + rem
    -Svänghjulsavdragare
    -Styrlås (om deras modell passar min caio)

    Med dessa modifikationer:
    -80 mm remskiva
    -Borrad plugg
    -Borrat insug

    Räcker det med ett Gianelli Originalliknande rör eller ska man ändå köra på ett Gianelli Fire rör? Vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet när jag till stor del ska köra inne i stan. Sen skiljer väl det ca 500 kr i pris. Och varför jag ställer denna fråga igen är för att jag inte hade planerat att borra från början

  11. #2561
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Då blir det till att beställa idag då, haha surt att inte ro hem allt ikväll

    Men nu när jag ändå beställer kommer jag att köpa till:
    -Låsbart tanklock
    -80 mm remskiva + rem
    -Svänghjulsavdragare
    -Styrlås (om deras modell passar min caio)

    Med dessa modifikationer:
    -80 mm remskiva
    -Borrad plugg
    -Borrat insug

    Räcker det med ett Gianelli Originalliknande rör eller ska man ändå köra på ett Gianelli Fire rör? Vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet när jag till stor del ska köra inne i stan. Sen skiljer väl det ca 500 kr i pris. Och varför jag ställer denna fråga igen är för att jag inte hade planerat att borra från början

    http://www.cykelkraft.se/J17-705-02.phtml

    Detta kör jag på, samma setup som du har i princip bortsett från att jag har en 94mm remskiva, farsans gör 40 blås på gps och min gör 52 (pga annan utväxling)

    Röret låter inte mycket alls och är perfekt för att cruisa i stan med!
    Senast redigerat av Holmqvist den 2012-02-20 klockan 17:17.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  12. #2562
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    http://www.cykelkraft.se/J17-705-02.phtml

    Detta kör jag på, samma setup som du har i princip bortsett från att jag har en 94mm remskiva, farsans gör 40 blås på gps och min gör 52 (pga annan utväxling)

    Röret låter inte mycket alls och är perfekt för att cruisa i stan med!
    Perfekt, jag sket i remskivan och beställde samma avgasrör får se om det behövs komplettering i framtiden. Men du har inte trixat med förgasarn?

    Sen tänkte jag höra nu när jag ändå har motorn i delar på backen om lite rengöring. Den e skitig som ett litet troll och vad är bästa sättet att få bort all gammal olja å smuts?
    Tänkte införskaffa mig en stålbortse men finns det några bra medel man kan ha eller räcker det med borsten?
    Sen vad händer om det nu kommer in smuts på cylindern och de delar som är "inuti" motorn?

  13. #2563
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Perfekt, jag sket i remskivan och beställde samma avgasrör får se om det behövs komplettering i framtiden. Men du har inte trixat med förgasarn?

    Sen tänkte jag höra nu när jag ändå har motorn i delar på backen om lite rengöring. Den e skitig som ett litet troll och vad är bästa sättet att få bort all gammal olja å smuts?
    Tänkte införskaffa mig en stålbortse men finns det några bra medel man kan ha eller räcker det med borsten?
    Sen vad händer om det nu kommer in smuts på cylindern och de delar som är "inuti" motorn?
    Jo förgasarna är på 12mm Bromsrengörning som finns på burk är grymt att göra rent oljiga saker med!
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  14. #2564
    Sen kom jag på ett problem jag har stött på. Ciaon startar alltid på första kicken och puttrar på som vanligt men när jag trycker in Choken så går det jättetungt och så slocknar motorn efter ca 1,5 minut. Vad kan det bero på?

  15. #2565
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Sen kom jag på ett problem jag har stött på. Ciaon startar alltid på första kicken och puttrar på som vanligt men när jag trycker in Choken så går det jättetungt och så slocknar motorn efter ca 1,5 minut. Vad kan det bero på?
    Varför ska du trycka in choken ifall den startar utan den?

    Att den dör efter ett tag...så är det väll att den helt enkelt inte behöver choken längre då?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  16. #2566
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Varför ska du trycka in choken ifall den startar utan den?

    Att den dör efter ett tag...så är det väll att den helt enkelt inte behöver choken längre då?
    Haha jo det har du ju rätt i bara det att jag aldrig kunnat använda den än då moppen varje gång slocknat. Även vid ca -4 grader

    Har sett att paketet är påväg till mitt lokala postombud

    Sen när jag gick ner i förrådet såg jag att det läckt ca 1/2 dl bensin fast att jag skruvade kranen på C, den läcker lite hela tiden :/

    När jag väl har borrat plugg & insug, behöver man göra några justeringar på förgasarn eller något annat?

  17. #2567
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Haha jo det har du ju rätt i bara det att jag aldrig kunnat använda den än då moppen varje gång slocknat. Även vid ca -4 grader

    Har sett att paketet är påväg till mitt lokala postombud

    Sen när jag gick ner i förrådet såg jag att det läckt ca 1/2 dl bensin fast att jag skruvade kranen på C, den läcker lite hela tiden :/
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    När jag väl har borrat plugg & insug, behöver man göra några justeringar på förgasarn eller något annat?

    Choken minskar mängden luft till förgasaren vilket kan underlätta vid start, och är inte tänkt att användas vid körning. Ciaoar brukar slockna om choken ligger i.

    När du borrat upp insuget och bankat ur insugspluggen får du se till att ha en större förgasare för att matcha det förstorade insuget (annars får borrandet ingen effekt), alt. borra upp din befintliga förgasare. Du får också byta ut förgasarmunstycket till ett något större. Kan också hända att du får skruva lite på tomgångsskruven på förgasaren, och skruva på förgasarens anslutning för gasvajern för att höja/sänka trotteln.

    Om det läcker vid slangändarnas anslutningar till bensinkranen eller förgasaren kan du täta med en klämma eller liknande, kanske kan du behöva byta bensinslang. Läcker det vid förgasaren kan du behöva byta skruva åt bensinslangens anslutningsdel på förgasaren och/eller byta dess packning.

  18. #2568
    Hej Har en liten fråga som kanske inte går att svara på men kanske kan få tips istället? Jag har en ciao som gick bra innan "vintern" kom och precis när snön la sig så dog ciaon och ville inte start. Och nu när det är fint väder och nästan vår så tänkte jag mig att få i gång den så jag tog bort min 13 mm förgasare som jag antog var felet och satte dit orginalet. Och nu när jag rullar den så tänder den och tänder men startar inte. vad kan detta vara för fel?

    har 47 ans munstycke i förgasaren sprillans ny bensin med ny olja i . Tändningen ska vara mellan 0.35-0.40

  19. #2569
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg

    Choken minskar mängden luft till förgasaren vilket kan underlätta vid start, och är inte tänkt att användas vid körning. Ciaoar brukar slockna om choken ligger i.

    När du borrat upp insuget och bankat ur insugspluggen får du se till att ha en större förgasare för att matcha det förstorade insuget (annars får borrandet ingen effekt), alt. borra upp din befintliga förgasare. Du får också byta ut förgasarmunstycket till ett något större. Kan också hända att du får skruva lite på tomgångsskruven på förgasaren, och skruva på förgasarens anslutning för gasvajern för att höja/sänka trotteln.

    Om det läcker vid slangändarnas anslutningar till bensinkranen eller förgasaren kan du täta med en klämma eller liknande, kanske kan du behöva byta bensinslang. Läcker det vid förgasaren kan du behöva byta skruva åt bensinslangens anslutningsdel på förgasaren och/eller byta dess packning.
    Okey så borrning är ett måste ;P men finns det någon bra guide med bilder som någon kan länka till?

  20. #2570
    Någon har ju redan länkat en guide till dig om du bläddrar tillbaka. Sen är du inte tvingad att borra. Kör som det är och va glad Leta reda på ett begagnat motorblock som redan är borrat eller köp ett nytt trimblock. Ett beggat kan du få för någon 100 lapp och ett helt nytt för 1000 kr. Enligt mig värt varenda krona.
    Moppemorfar

  21. #2571
    Tjena har problem med min brorsas ciao, den dör efter en stund, ca 1 minut man har kört :/ sen går det att starta den nästa dag igen :o Det var efter dom riktiga turerna med ciaoen som den börja krångla och vi hade tankat den på nytt innan. Kanske för mycket/lite olja? Eller nåt annat fel som uppstod under dom längre turerna, OBS: Den funkade klockrent innan. Vad tror ni?

  22. #2572

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av laban1000 Visa inlägg
    Tjena har problem med min brorsas ciao, den dör efter en stund, ca 1 minut man har kört :/ sen går det att starta den nästa dag igen :o Det var efter dom riktiga turerna med ciaoen som den börja krångla och vi hade tankat den på nytt innan. Kanske för mycket/lite olja? Eller nåt annat fel som uppstod under dom längre turerna, OBS: Den funkade klockrent innan. Vad tror ni?
    skit i flottören så den inte får ner bensin som den ska?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  23. #2573
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Någon har ju redan länkat en guide till dig om du bläddrar tillbaka.
    Kanske bara är jag men står att bilderna inte finns

    Har kört runt lite nu och funkade perfekt första turen. Andra dagen så går styrkan i "vågor". Leker lite med luftinsuget när jag åker och då får den ju lite skjutsar. Ska försöka ladda upp en video ikväll så kanske ni kan hjälpa med med problemet

  24. #2574
    Snabb fråga som behöver snabbt svar. I vilken ordning ska sladdarna sitta på brytaren?

    mvh Ciao doktorn! :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  25. #2575

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av x4ts Visa inlägg
    Kanske bara är jag men står att bilderna inte finns

    Har kört runt lite nu och funkade perfekt första turen. Andra dagen så går styrkan i "vågor". Leker lite med luftinsuget när jag åker och då får den ju lite skjutsar. Ska försöka ladda upp en video ikväll så kanske ni kan hjälpa med med problemet
    Kolla längre ner i tråden så har jag fixat bilderna(om det är urpluggningstråden)
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  26. #2576
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Kolla längre ner i tråden så har jag fixat bilderna(om det är urpluggningstråden)
    Det var den holländska förgasar guiden jag syftade på

    Nu har jag fixat ett videoklipp med min ciao som tappar kraft ju längre man kör. Innan dess går det i vågor... Har hjälpt att täppa igen luftfiltret i ca 2-3 sek och sedan släppa när den är som svagast. Men något annat som e konstigt är all olja å skit som börjar rinna vid anslutningen till avgasröret. Sen "puffar" det ut luft/avgaser(?) snett till höger om motorn, ungefär från den vinkeln där jag filmar motorn underifrån...

    Snälla hjälp mig, vad har jag gjort fel?

    Släng fram det ni kan tro att det är så kollar jag upp det, och gärna hur jag kollar upp det då jag är en nybörjare


  27. #2577
    Den går för fett?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  28. #2578
    har äntligen fått igång ciaoen men den verkar inte driva som den ska den går typ 20-30km/h men varvar som ett as, men remmen är tillräckligt spänd kan det va någonting med kopplingen då?

  29. #2579
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av CiaoKalle Visa inlägg
    har äntligen fått igång ciaoen men den verkar inte driva som den ska den går typ 20-30km/h men varvar som ett as, men remmen är tillräckligt spänd kan det va någonting med kopplingen då?
    För hårda kopplingsfjädrar?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  30. #2580
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    För hårda kopplingsfjädrar?
    nee tror jag inte har för mig att det är ganska mjuka fjädrar i

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in