1. #1
    CR7Aeroxs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    264

    Problem med Aeroxen överhettad på tomgång!

    Efter byte av trasig vattenpump blev moppen överhettad efter 2km körning (10min). Stoppade moppen och lät den kallna i 20min innan jag starta den igen och lät den stå på tomgång och då tändes överhettnings lampan igen efter ca 5min. Överhettningsgivaren är helt ny, bytte den i samband med vattenpumps renoveringen. Misstänker att det kan vara termostaten eller kan det finnas andra orsaker till att den blir överhettad redan på tomgång? Förgasar inställning, värmetal tändstift mm? Moppen är nästan original: pluggen i avgasröret är uppborrad till 12mm, huvudmunstycket i förgasaren är bytt från 86 till 92, i övrigt original.
    Yamaha Aerox In My <3

    Har ett Leovince TT rör till aerox till salu!

  2. #2
    får den kylarvätska?

  3. #3

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Det låter som att mopeden inte får någon kylning alls. När cylindern har arbets temperatur så skall man kunna ta på den men det skall vara så man knappt kan hålla kvar handen. Runt 50-70 grader. Känn på cylindern och kolla hur det verkar så kan man utesluta elfel till lampan.

    Hur gjorde du när du bytte vattenpumpen? Det kan vara så att det har bildats en luftbubbla som fastnat i cylindern. Då cirkulerar inte vattnet.
    Det kan även vara så att termostaten har gått sönder. testa byta den mot en som du vet fungerar el ny.

    Det kan även vara så att du har ett munstycke som är för litet efter din "trimmning" el hade du problem innan du bytte upp dig i munstycke. Är det för litet så går den lint och medför upphettning.

    mvh

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in