1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338

    Hårdhet på tändstift?

    Hej!

    Hänger normalt sett i Veterandelen men postar här då jag tror kunskapsnivån här inne är högre än i veterandelen.

    Min fråga är alltså vad som skiljer sig mellan tändstift med olika hårdhet.

    1. Vad är att föredra om man har problem med kallstart? Hårt eller mjukt?

    2. Vad fungerar bäst om man kör moppen "tufft"? Hårt eller mjukt?

    3. Vilket ger mest värmeutveckling? Hårt eller mjukt?

    4. Om man går upp i volym, ska man öka eller minska hårdheten? Oförändrat?

    5. Förklara gärna vad hårdheten egentligen menas och hur man bestämmer vilken hårdhet man ska ha.

    Mvh,
    Viktor

  2. #2
    Hårdhet är ett felaktigt namn på tändstiftets värmetal, vilket har att göra med hur bra värmen kyls bort från tändstiftselektroderna. Relativt varma tändstift (t.ex. NGK B6HS) används i lågeffektsmotorer som inte alstrar så mycket värme för att låta tändstiftet bli tillräckligt varmt för att brännas rent från olja och sot, kalla stift (t.ex. B9HS) används generellt i högeffektsmotorer som kräver att tändstiftet leder bort värmen från elektroderna bättre för att de inte ska överhettas.

    Jag tror att detdär vände uppochner på det mesta du frågade, så läs, begrunda och ställ nya frågor...

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Hårdhet är ett felaktigt namn på tändstiftets värmetal, vilket har att göra med hur bra värmen kyls bort från tändstiftselektroderna. Relativt varma tändstift (t.ex. NGK B6HS) används i lågeffektsmotorer som inte alstrar så mycket värme för att låta tändstiftet bli tillräckligt varmt för att brännas rent från olja och sot, kalla stift (t.ex. B9HS) används generellt i högeffektsmotorer som kräver att tändstiftet leder bort värmen från elektroderna bättre för att de inte ska överhettas.

    Jag tror att detdär vände uppochner på det mesta du frågade, så läs, begrunda och ställ nya frågor...
    Okej, tackar! Men har fortfarande några frågor =)

    1. Vad är att föredra om man har problem med kallstart? Kallt eller varmt?

    2. Vad skulle du rekommendera till en 80cc (73 riktiga cm3) på en Piaggio Ciao med 13mm förgasare?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Okej, tackar! Men har fortfarande några frågor =)

    1. Vad är att föredra om man har problem med kallstart? Kallt eller varmt?

    2. Vad skulle du rekommendera till en 80cc (73 riktiga cm3) på en Piaggio Ciao med 13mm förgasare?
    jag hade br8hs på min ciao med polini 63cc och de funkade fint så kör på de!

  5. #5
    1: Värmetalet har inte mycket med kallstartsegenskaper att göra. Man väljer rätt tändstift för normal körning.

    2: Är inte bekant med det trimmet, så vill inte ens gissa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in