Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Byta elstam på DT50? Felkopplat i kontakterna?

    För två veckor sedan skaffade jag en DT50MX -92 med världens tattartåtning i hela elsystemet (stöldförsök).
    Jag har en ny elstam, och vill byta till detta, men... Vad är svårighetsgraden på detta?
    Någon som har bilder på sitt elsystem? Då syftar jag på översiktsbilder, bilder från stambyte och allt annat som kan vara till hjälp (förutom just elschemat, då jag har två olika att utgå från).
    Senast redigerat av deusexmachina den 2011-04-09 klockan 21:00.

  2. #2
    1/5.

    kan knappt bli lättare..

    kom bara ihåg hur allt satt.. men inte så svårt de heller

  3. #3
    Tack för svar.

    Vad behöver jag montera av, förutom sadeln och tanken? Vad mer bör jag tänka på?

    http://www.webforum.nu/attachment.ph...4&d=1177149163 <--- Är detta elschemat dugligt för en -92a?

  4. #4
    du får ju plocka av så du ser hela det gamla, sen kolla hur allt sitter, sen är det bara att ta av det gamla och sätta dit det nya exakt lika dant. Busenkelt!
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  5. #5
    Nu är jag nästan färdig, med undantag för några få anslutningar.

    Det finns inga kablar till signalhornet (?!). Inga rosa eller chokladfärgade alls på en delen av stammen, och inga rosa öht. Resterande färger stämmer överrens med förra stammen.

    Sedan är det vit/röd och svart/röd från växellådan... De anslutningarna som fanns på förra stammen, finns inte på denna.

    Namn:  bild2.jpg
Visningar: 5979
Storlek:  89,7 KB Vad är dessa två kablar till för? Jag har inga hanar på nya stammen som passar heller.

    Och; Vad är detta egentligen? Namn:  bild1.jpg
Visningar: 5957
Storlek:  93,7 KB Kan jag plocka bort detta? (Det sitter nämligen på den gamla stammen. Har ingen som helst aning om vad den är till för...)
    Senast redigerat av deusexmachina den 2011-02-15 klockan 10:47.

  6. #6
    Jag har faktiskt ingen aning om den sista bilden, men en grov gissning är att det är CDI-boxen.

  7. #7
    Klarar man sig utan CDI-box, eller kan man köpa en som inte är integrerad med elstammen? Vad gör den? Sköter hel/halvlyse?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av deusexmachina Visa inlägg
    Klarar man sig utan CDI-box, eller kan man köpa en som inte är integrerad med elstammen? Vad gör den? Sköter hel/halvlyse?
    Utan CDI-box så tror jag inte mopeden kommer starta ö h t. Notera att jag bara tror att det är CDI-boxen... den sköter tändningen (tändningskurvan?), man har ju en sådan istället för brytare.

  9. #9

  10. #10
    Jag kom fram till det också, och eftersom jag inte har en separat cdi-box, fick jag återanvända den från originalstammen, till den nya stammen. Den orangea kabeln har inte längre någon funktion (den frǻn boxen, vad jag vet iallafall), och den svarta är isolerad.De svartröda och vitröda har blivit hanar och är ikopplade.
    Nu kan jag inte testa om den startar, eftersom skruvfanskapet till jordningen på tändningsspolen fastnar, och jag vågar inte ge mig på skruven (så att den blir mer rundad än vad den redan är... =/ )

    Den omkopplingen borde fungera, right?

  11. #11

  12. #12
    Så den svarta från cdi ska alltså gå till jord på tändspolen? Det gjorde mig en aning förvirrad att nya stammen inte var likadan som originalstammen. Men hey, då klarar jag mig utan en karl =D
    Tack för hjälpen =)

  13. #13
    Kabelhärvorna som finns att köpa verkar sakna det som hör till tändsystemet av någon anledning. Utan ordentlig inkoppling mellan generator, CDI & tändspole kommer du inte ha gnista.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kabelhärvorna som finns att köpa verkar sakna det som hör till tändsystemet av någon anledning. Utan ordentlig inkoppling mellan generator, CDI & tändspole kommer du inte ha gnista.
    Nej jag märkte det. Ingenting hände, som väntat. Hur fasen ska man lösa det här? Eftersom jag har fått återanvända CDI-boxen, vet jag inte riktigt hur jag ska koppla. Kan jag koppla den direkt på tändspolen?
    Om inte, vilken annan väg ska jag ta?
    Och angående jordningen, det känns som att det ska röra fler punkter än bara CDI-Tändspole.
    Jag är riktigt rörig när det kommer till dessa elscheman...

  15. #15
    Nu gjorde jag världens fullösning. Jag tåg en bit jord från den gamla stammen, tåtade samman den med tändrullen, som sedan blev en y-tåtning med 'nya' jorden från nya stammen.
    Den startade, så något måste jag ha gjort rätt

  16. #16
    Elen funkar fortfarande inte som den ska. Stammen ser inte alls ut som original, och det gör att vi inte får rätt på jordningen.
    Det går inte att döda mopeden med tändningslåset, och killswitchen på handtaget svarar inte heller.
    Någon med grymma paintskillz som känner för att rita upp med utförlig manual om hur jordningen ska dras, var de ska länkas samman osv osv?

  17. #17
    Rinab ska ha en stam där tändningskablarna finns med.

  18. #18
    Du menar anslutningar till dessa?
    Jag har nytt tändningslås, men det verkar vara en y-förgrening som inte finns på den nya stammen.

  19. #19
    http://www.rinab.nu/Aeldre-Mopeder-3...haerva1503.htm

    Den ska vara komplett. Jag håller även på att göra ett elschema i utskriftskvalité men den lär dröja någon vecka kanske.

  20. #20
    Nu har jag förvisso redan en ny här, inköpt för dyra pesetas - http://www.mohlins.se/index.php?page...mart&Itemid=64

  21. #21
    Blev precis klar med mitt elschema för DT50MX. Utskriftvänlig för A4 i hög upplösning. Skicka PM om det är intressant
    (Det är samma som postats här i tråden men i betydligt högre upplösning och digitaliserad)

  22. #22
    You've got PM =)

    Förresten... Någon som har en aning om var och vad som är felkopplat om moppen inte går att döda med tändningen, samt att lysena bara funkar när den är igång?
    Batteriet köpte vi för en vecka sedan, och den har full laddning. En del av kablarna där fram har ingen spänning, enligt voltmätaren.

  23. #23
    Om jag förstått det rätt ska B/W vara ihopkopplad med B/R mellan CDI och magnet.
    När huvudomkopplaren eller killswitchen kopplas till "off" får sedan B/W kontakt med B och motorn dödas då.

    Jag har kopplat på detta sätt, men då startar inte mopeden.
    Felsökning visar att mopeden dör så fort B/W får kontakt med B/R, oavsett om huvudbrytaren/killswitchen är på eller ej.
    Har även kopplat bort killswitchen helt för att utesluta jordfel i denna, men samma problem.

    B/W borde väl inte jorda B/R om B/W inte har kontakt med B?
    Felet borde alltså vara att B/W har kontakt med B hela tiden oavsett om huvudbrytaren/killswitch är på eller ej.
    Men jag förstår inte riktigt hur det är möjligt.

    Det stack ut två kablar på mitten av kabelstammen. En B och en B/W. Jordade B mot tändspolen och drog B/W bak till B/R.
    Sedan går det in en B/W i huvudbrytaren som där enligt schemat kopplas ihop med B vid "off".
    Det finns också en B/W till framme vid kontakterna för lyse/konsol etc som jag inte har en aning om vart den ska. Men gissar att den bara är kopplad som ett Y på samma B/W som går mellan den lösa stumpen i mitten av stammen sedan upp till tändningslåset.


    Vad kan det vara som verkar göra att B/W har kontakt med B hela tiden?

  24. #24
    B/W ska få kontakt med B när tändningslåset eller killswitchen ändras till OFF. Plockar du bort både tändningslås och killswitch, B/W dödade ändå, fast den inte hade kontakt med B. Sprättade upp hela kabelhärvan, kollade att B/W inte hade kontakt med B någon annanstans, men det verkade den inte ha.
    Började sedan mäta alla B/W och B-kablarna för att se om de fick kontakt någonstans där de inte borde. Så var inte fallet, allt verkade ok.
    B/W dödade ändå, oavsett om den hade kontakt med B eller inte.

    Upptäckte att en av b/W-kablarna gick till kontakten för CDI-magneten där den sedan fick kontakt med SB. Drog ut B/W ur den kontakten så att den inte längre hade kontakt med SB, och både tändningen och killswitch funkar nu som den ska.
    Varför går då B/W och SB ihop, när detta inte verkar ha någon som helst funktion, förutom att motorn inte startar? Vad ska SB ha kontakt med egentligen, eftersom den inte verkar fylla någon funktion i det här fallet?

  25. #25
    SB ska gå från kontakten på motorn för neutralläge upp till lamporna i instrumentpanelen utan att ha B/W involverad.. (SB gör det alltså möjligt för motorn att indikera att neutralläge är i och gör så att neutrallampan lyser när tändningen är på)

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av deusexmachina Visa inlägg
    ...samt att lysena bara funkar när den är igång?
    Batteriet köpte vi för en vecka sedan, och den har full laddning. En del av kablarna där fram har ingen spänning, enligt voltmätaren.
    Fram & baklyse ska bara fungera med motor igång. Bromsljus, blinkers, tuta, neutrallägeslampa ska gå på batteri och fungera när tändningen är på.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Fram & baklyse ska bara fungera med motor igång. Bromsljus, blinkers, tuta, neutrallägeslampa ska gå på batteri och fungera när tändningen är på.
    Tack G-son och Nizor, ni förklarade en hel del huvudbry =)

  28. #28
    Kan du inte fixa en bild på din uppsprättade kabelstam? (om det inte är för sent) .. skulle vara intressant att se hur det ser ut därinne.

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Kan du inte fixa en bild på din uppsprättade kabelstam? (om det inte är för sent) .. skulle vara intressant att se hur det ser ut därinne.
    Tyvärr har vi redan tejpat ihop den igen, och satt på tanken =/

  30. #30
    Ah.. det var ju synd, var mest intresserad av att veta hur det ser ut där vissa kablar går ihop (en rund prick i schemat)...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in