handdator

Visa fullständig version : Vad händer - tråden!

Sidor : [1] 2

Pimme
2010-05-25, 20:19
Vad händer om jag kör trimmat och polisen tar mig?
Vad händer om jag stjäl en moppe och polisen tar mig?
Får jag tillbaks mitt trim?

Ställ dina frågor här! :)

Fiddyboy
2010-05-26, 17:42
För att börja tråden.

Vad händer om jag åker med en något moddad åkgräsklippare till t.ex. ica och blir stoppad?

Att säga att man ska iväg och klippade gräs är uteslutet på aggregatet är borta.

DavvA
2010-05-26, 17:53
För att börja tråden.

Vad händer om jag åker med en något moddad åkgräsklippare till t.ex. ica och blir stoppad?

Att säga att man ska iväg och klippade gräs är uteslutet på aggregatet är borta.

bara att säga att aggregatet ligger där du ska klippa :P om dom promt måste följa med och se om det finns något så åker du bara hem xD (mot förmodan att du har aggregatet kvar)

Michél
2010-05-27, 05:16
För att börja tråden.

Då ska vi se... Efter lite sökande kunde jag hitta följande:

Ska den köras utanför egen tomt måste den vara trafikförsäkrad om möjlighet att koppla på släpvagn finns. Du måste även ha LGF-skylt då fordonet klassas som Motorredskap. Så länge den är på egen tomt går den under hemmets egna hemförsäkring.

Kortfattat så blir den okej att åka med på allmän väg om man INTE kan koppla på släpvagn. I annat fall krävs trafikförsäkring.

I båda fallen krävs LGF-skylt.

FoRzA_
2010-05-27, 12:44
Kanske inte passar här men, om jag åker förbi en poliskontroll med trimmad moped och dem inte stannar mig, jag åker och parkerar, 10 minuter efter kommer snuten och vill provköra. Den går för fort. Nu till frågan, kan dem göra något eftersom dem inte sett mig hela tiden och inte vet om jag trimmade den efter att jag parkerat den. Polisen borde väll ha uppsyn över mopeden hela tiden för att kunna ta in den för trim eller har jag fel?

Michél
2010-05-27, 13:54
Kanske inte passar här men, om jag åker förbi en poliskontroll med trimmad moped och dem inte stannar mig, jag åker och parkerar, 10 minuter efter kommer snuten och vill provköra. Den går för fort. Nu till frågan, kan dem göra något eftersom dem inte sett mig hela tiden och inte vet om jag trimmade den efter att jag parkerat den. Polisen borde väll ha uppsyn över mopeden hela tiden för att kunna ta in den för trim eller har jag fel?

Hej!

De har all rätt att provköra den.

Däremot så är det inte hållbart straffmässigt så länge man nekar. Däremot får du problem om avgassystemet är varmt och vittnen / film finns på att det är du som har kört den.

Om du har en Eu-moped har de ju regnummer att identifiera hojen med medans en 30-moppe är identitetlös.

ExXe
2010-05-27, 15:34
Hej!

De har all rätt att provköra den.

Däremot så är det inte hållbart straffmässigt så länge man nekar. Däremot får du problem om avgassystemet är varmt och vittnen / film finns på att det är du som har kört den.

Om du har en Eu-moped har de ju regnummer att identifiera hojen med medans en 30-moppe är identitetlös.

Det kan väl inte vara så hållbart?
Jag är ute och åker på min moped, jag ser polisen, de ser inte mig. Jag hoppar av och börjar leda. De kommer fram och känner att den är varm. "Jag var och grejade i garaget och varvade, den blev varm men jag fick soppatorsk. Så ska leda den till en kompis." Eller vad som helst, de andra argumenten är jag med på.

Har de film på att du kört, eller poliserna kan intyga på att det var du som körde, genom att vittna. Så torskar man, men avgasröret varmt? Det kan väl inte hålla?

Michél
2010-05-27, 16:45
Om de sett det fordonet köra förbi, står parkerad utomhus med föraren kvar så kan ett bevis för att den nyligen körts vara att motorn är varm, ja. Det är en kompletering till film samt vittneskonfrontation och läggs med i utredningen. :)

Om de sedan kollar ner i tanken och ser att man har soppa... Hur förklarar du det?

Påminner om en kille som tog sönder växellådan på sin bil och lämnade den längs vägen. Ett par dagar senare då han kom tillbaka saknades hjulen på bilen, men då lådan var paj ville han inte ha tillbaka den alls så han hävdade att han fått bensinstopp och att tjuvarna sedan tagit sönder bilen. Han vandaliserade bilen lite för att det skulle se stöldskadat ut. Nåväl, bolaget betalade ut pengar men tog bilen tillen verkstad som sedan kontrollerade bilen.

Det är jävligt svårt att förklara varför man har mer än 40 liter i tanken (halv tank) när man angett att den var tom, plus en avklippt kamrem... Ingen höjdare.

Följden blev återbetalningsskyldig, med ränta. Plus atta alla försäkringar hävdes... :)

Det jag menar är att man har all rätt att ljuga, men ljug då på ett vattentätt sätt. Lätt att bli genomskådad annars.

ExXe
2010-05-27, 17:04
Om de sett det fordonet köra förbi, står parkerad utomhus med föraren kvar så kan ett bevis för att den nyligen körts vara att motorn är varm, ja. Det är en kompletering till film samt vittneskonfrontation och läggs med i utredningen. :)

Precis det jag menade, men det lär ju inte fungera som enda bevismaterial. "Varm motor"
:)

Michél
2010-05-27, 17:11
Precis det jag menade, men det lär ju inte fungera som enda bevismaterial. "Varm motor"

Men det skrev jag ju inte ens från början? :) Läs om, läs rätt!

ExXe
2010-05-27, 18:11
Men det skrev jag ju inte ens från början? :) Läs om, läs rätt!

Nej, men det är ju inte första gången den frågan kommer på tal.
Rent allmänt kan man inte torska för man råkar ha en varm trimmad motor.

Bara för att inflika då? :drunk:

Michél
2010-05-27, 20:37
Nej, men det är ju inte första gången den frågan kommer på tal.
Rent allmänt kan man inte torska för man råkar ha en varm trimmad motor.

Bara för att inflika då? :drunk:

Men - bara för att vara tydlig - så skulle en kall motor göra att fallet inte håller i rätten. Hur kan ett fordon som nyss ha körst ha kall motor?

Av den anledningen spelar motortemperaturen in när det väl gäller.

Fiddyboy
2010-05-27, 21:21
Då ska vi se... Efter lite sökande kunde jag hitta följande:

Ska den köras utanför egen tomt måste den vara trafikförsäkrad om möjlighet att koppla på släpvagn finns. Du måste även ha LGF-skylt då fordonet klassas som Motorredskap. Så länge den är på egen tomt går den under hemmets egna hemförsäkring.

Kortfattat så blir den okej att åka med på allmän väg om man INTE kan koppla på släpvagn. I annat fall krävs trafikförsäkring.

I båda fallen krävs LGF-skylt.

Någon vagn kommer inte gå att koppla på.
Så du menar att jag kan trycka dit en LGF-skylt och sedan köra för glatta livet?

Michél
2010-05-27, 21:52
Någon vagn kommer inte gå att koppla på.
Så du menar att jag kan trycka dit en LGF-skylt och sedan köra för glatta livet?

Enligt infon som finns tillgänglig på nätet - ja.

Däremot gäller det med klippaggregat på då det då klassas som motorredskap. Inte 100% säkert att reglerna är likadana utan den monterad.

cruorem
2010-05-27, 22:59
Hej! Ny här och ny med moppe, den är införskaffad precis.

Jag har en Yamaha Neos -99, alltså 30 moppe. Den går lätt upp i 60. Strypning och allt sitter kvar så antagligen har tidigare ägare rensat avgasröret för att få bättre blås, vad vet jag. Något är gjort iallafall. Jag undrar vad som händer om polisen stannar mig trots att jag ligger i cirkus 40. Detta gör jag alltid då den drar soppa nått så in i helvete om jag går upp i 50-60.
Om dom vill testa den och får upp den i 60? Får jag skit trots att jag ligger i 40? Den ser somsagt inte trimmad ut (det tog ett tag för mekanikern att gissa fram vad som kan ha blivit ändrat).

Tack

Michél
2010-05-27, 23:39
Hej! Ny här och ny med moppe, den är införskaffad precis.

Jag har en Yamaha Neos -99, alltså 30 moppe. Den går lätt upp i 60. Strypning och allt sitter kvar så antagligen har tidigare ägare rensat avgasröret för att få bättre blås, vad vet jag. Något är gjort iallafall. Jag undrar vad som händer om polisen stannar mig trots att jag ligger i cirkus 40. Detta gör jag alltid då den drar soppa nått så in i helvete om jag går upp i 50-60.
Om dom vill testa den och får upp den i 60? Får jag skit trots att jag ligger i 40? Den ser somsagt inte trimmad ut (det tog ett tag för mekanikern att gissa fram vad som kan ha blivit ändrat).

Tack

Ja, sett till lagen så är din moped trimmad vilket blir olovlig körning i straffskalan om du nu skulle ha oturen att få en elak polis på dig.

cruorem
2010-05-28, 00:04
Det var som fan.. Får kanske kolla upp hur jag återställer han då.

JuppeN
2010-06-04, 15:27
Tänkte höra om de fortfarande är såhär:P Förr vet jag att de var så att om man trimmade/kör utan kort och polisen tar en och föräldrarna inte visste något? tex om trimmet eller att man smugit ut med moppen utan lov?

kan dom bli av med körkortet nu för tiden även om dom inte har en aning om detta eller är de som förut att dom inte blir de? men däremot om dom visste detta kan dom bli straffade.

Mvh

Pimme
2010-06-06, 01:45
Tänkte höra om de fortfarande är såhär:P Förr vet jag att de var så att om man trimmade/kör utan kort och polisen tar en och föräldrarna inte visste något? tex om trimmet eller att man smugit ut med moppen utan lov?

kan dom bli av med körkortet nu för tiden även om dom inte har en aning om detta eller är de som förut att dom inte blir de? men däremot om dom visste detta kan dom bli straffade.

Mvh

Om de polisanmäler dig för stöld så händer inget med föräldrarna :) Men du kommer få *** istället ;D

JuppeN
2010-06-06, 11:20
Om de polisanmäler dig för stöld så händer inget med föräldrarna :) Men du kommer få *** istället ;D

okej, ja de skulle ju vara en lite taskig situation. Men igentligen, vad kan dom anmäla föräldrarna för?:P

Frågar åt en polare:P

Michél
2010-06-07, 05:54
okej, ja de skulle ju vara en lite taskig situation. Men igentligen, vad kan dom anmäla föräldrarna för?:P

Frågar åt en polare:P

Tillåtande av olovlig körning heter brottet. Ger upp till 6 månaders indraget körkort men brukar (om man är ostraffad) sluta med en körkortsvarning samt dagsböter. En dagsbot är en promille utav den totala årsinkomsten.

Föräldarna behöver inte anmäla dig heller, räcker med att de säger att de inte vetat om att du trimmat mopeden och fullständigt NEKAR.

JuppeN
2010-06-07, 14:34
Tillåtande av olovlig körning heter brottet. Ger upp till 6 månaders indraget körkort men brukar (om man är ostraffad) sluta med en körkortsvarning samt dagsböter. En dagsbot är en promille utav den totala årsinkomsten.

Föräldarna behöver inte anmäla dig heller, räcker med att de säger att de inte vetat om att du trimmat mopeden och fullständigt NEKAR.

Precis vad jag letade efter:D

Så om dom blå nekar allt så (borde) det inte bli någon big deal?:P

Michél
2010-06-07, 14:42
Precis vad jag letade efter:D

Så om dom blå nekar allt så (borde) det inte bli någon big deal?:P

Exakt.

I de fallen där en förälder kunnat dömmas är där då de själva har erkänt. Med ett erkännande är man ganska körd. :)

JuppeN
2010-06-07, 16:53
Exakt.

I de fallen där en förälder kunnat dömmas är där då de själva har erkänt. Med ett erkännande är man ganska körd. :)

Ja då skulle jag små "skratta" till dom päron som erkänner:P även om den som åker mopeden orsakade problemet. Men vem erkänner?:P

Tack för svaret :D

Mrpalmer
2010-06-12, 21:00
Tjena har en liten "nybörjar" fundering...

Om jag åker trimmad 30 moppe och polisen tar mig vad händer?

Om jag åker trimmad eu moppe och polisen tar mig vad händer?

Jag har am-kort och mina föräldrar vet inte om att den e trimmad.

Mrpalmer
2010-06-13, 01:02
Någon som vet?

BlasterGurra^
2010-06-13, 01:56

Eftersom att du åker trimmat åker du ju på olovlig körning. samma sak som att köra bil utan körkort..

Rozu
2010-06-13, 02:00

Har du am kort får du indragen lämp, 1700 kr böter tror jag det var för "olovlig körning"
och dina föräldrar får indraget körkort plus så betalar de 1000+ kr för tillåtelse av olovlig körning.

detta kan hända om du har riktigt otur

Mrpalmer
2010-06-13, 13:39
Eftersom att du åker trimmat åker du ju på olovlig körning. samma sak som att köra bil utan körkort..

Okej tack för svar..

Har du am kort får du indragen lämp, 1700 kr böter tror jag det var för "olovlig körning"
och dina föräldrar får indraget körkort plus så betalar de 1000+ kr för tillåtelse av olovlig körning.

Okej... hade en liten polis incident för ett litet tag sen och är rädd att han kan ha sett min skylt.. om dem inte har tagit kort eller filmat så har dem inga bevis på att det var just JAG som körde right?

Mikey
2010-06-13, 13:41
Blir det mer dagsböter för GROV olovlig körning än olovlig körning?

tjockis
2010-06-13, 13:51
vad händer om jag skulle köra en oregistrerad mc på allmän väg? har de rätt och ta motorcykeln ifrån mig?

The_svensson
2010-06-13, 13:56

Dom får inte DIREKT indraget körkort bara för att du åker dit för olovlig körning, utan dom får en anmärkning. Straffet för olovlig körning är dagsböter där minsta beloppet är 30 x 50 dagsböter, dvs 1500kr.

Okej tack för svar..

Okej... hade en liten polis incident för ett litet tag sen och är rädd att han kan ha sett min skylt.. om dem inte har tagit kort eller filmat så har dem inga bevis på att det var just JAG som körde right?
Precis :) Bara att säga att det inte var du.

Blir det mer dagsböter för GROV olovlig körning än olovlig körning?
Ja det ska det bli , eftersom brottet är av en grövre karaktär

vad händer om jag skulle köra en oregistrerad mc på allmän väg? har de rätt och ta motorcykeln ifrån mig?
Ajjemen :) Dom har även i vissa fall rätt att förverka fordonet :)

BlasterGurra^
2010-06-13, 14:17
Ja det ska det bli , eftersom brottet är av en grövre karaktär

Vad är de för skillnad på grov olovlig körning och bara olovlig då?

Mrpalmer
2010-06-13, 14:45
Vad är de för skillnad på grov olovlig körning och bara olovlig då?¨

Grov olovlig körning har jag för mig kräver att man gör det vanemässigt, så antaligen är det det du gör om du åker dit och det visar sig du gjort det en längre tid.

Olovlig körning ger böter. Grov olovlig körning kan ge kan ge fängelse högst sex månader.

tsez
2010-06-21, 17:27
Har några frågor, blev mätt med laser i en hastighetskontroll och enligt polisen körde jag 60 på 50 väg, polisen säger då att jag får böter för att ha kört 15km/h för fort, borde det inte vara så att det var 10 km/h för jag är anklagad för olovlig körning också.
Jag fick rulla hem mopeden och de testade ej mopeden.
Är det värt att ringa och säga att jag har kollat igenom min moped och hittade inget trimm och de måste ha mätt fel?

The_svensson
2010-06-21, 23:17
Har några frågor, blev mätt med laser i en hastighetskontroll och enligt polisen körde jag 60 på 50 väg, polisen säger då att jag får böter för att ha kört 15km/h för fort, borde det inte vara så att det var 10 km/h för jag är anklagad för olovlig körning också.
Jag fick rulla hem mopeden och de testade ej mopeden.
Är det värt att ringa och säga att jag har kollat igenom min moped och hittade inget trimm och de måste ha mätt fel?

Du har ju alltid rätt att överklaga. Finns rätt roliga fall som fått rätt, dvs en kille sa att lasern var fel kalibrerad, och det visade sig senare att den faktiskt va det :). Att du körde 15km/h för fort är pga att en EU moped bara får framföras i 45km/h, dvs det spelar ingen roll om det vart 50 eller autobahn :)

tsez
2010-06-22, 15:41
Du har ju alltid rätt att överklaga. Finns rätt roliga fall som fått rätt, dvs en kille sa att lasern var fel kalibrerad, och det visade sig senare att den faktiskt va det :). Att du körde 15km/h för fort är pga att en EU moped bara får framföras i 45km/h, dvs det spelar ingen roll om det vart 50 eller autobahn :)

Okej men nu körde jag ju lite för fort menmen värt ett försök, ska ringa imorgon ;)

The_svensson
2010-06-22, 23:43
Okej men nu körde jag ju lite för fort menmen värt ett försök, ska ringa imorgon ;)

En överklagan skall lämnas in skriftligt. Ring och hör hur du skall gå till väga.Se det som en svenska uppgift, blir roligare då :)

tsez
2010-06-23, 22:53
En överklagan skall lämnas in skriftligt. Ring och hör hur du skall gå till väga.Se det som en svenska uppgift, blir roligare då :)

Lika bra att vänta på att få bötern dådå:)

Holmqvist
2010-07-05, 18:46
Vad händer ifall jag kör trimmad Eu moped och inte har körkort för denna?
Är det samma straff som att köra trimmad 30 moped fast där har jag förarbevis?

Emelie
2010-07-07, 23:36
Tja, vet att frågan är dum men tänkte om man åker med bara dragen v-ring får man samma straff som om man åker med en hyper tex?
kan man få mindre straff om den bara är lite trimmad?
typ bara böter och inte indraget lämpa?

BlasterGurra^
2010-07-07, 23:45
Tja, vet att frågan är dum men tänkte om man åker med bara dragen v-ring får man samma straff som om man åker med en hyper tex?
kan man få mindre straff om den bara är lite trimmad?
typ bara böter och inte indraget lämpa?

Nej det är samma böter som gäller även om den går i 56 som i 106...
Fast om någon schyst polis kommer kanske han släpper dig om den gör 56.. Men är samma straff om du åker fast :)

Hoffen
2010-07-08, 21:25
men lämpet borde väll inte åka om man kör i 50 ... ? . . (30 moppe)

Tobbe94
2010-07-09, 00:04
men lämpet borde väll inte åka om man kör i 50 ... ? . . (30 moppe)

Jo det är fullt möjligt! Är 90 % säker på att en 30-moppe får gå i max 40 km/h efter det upp till 45 km/h så blir det 1500 :- i böter. Så ta bort trimmet på den eller trimma mer. :)

The_svensson
2010-07-09, 01:26
Jo det är fullt möjligt! Är 90 % säker på att en 30-moppe får gå i max 40 km/h efter det upp till 45 km/h så blir det 1500 :- i böter. Så ta bort trimmet på den eller trimma mer. :)
42km/h, men du får bara framföra den i 30. Kör du med mopeden i över 30km/h så åker du dit ;)

pone
2010-07-09, 10:31
42km/h, men du får bara framföra den i 30. Kör du med mopeden i över 30km/h så åker du dit ;)

Men man får väl bara framföra en klass 1 moped i 45 km/h? Finns det inte en liten felmarginal också?

webbe
2010-07-09, 12:48
En klass 1 moped får väll gå i max 52 km/h men bara framföras i 45 km/h?

hummus
2010-07-09, 17:55
En klass 1 moped får väll gå i max 52 km/h men bara framföras i 45 km/h?

går den i 52+ så är den olaglig, eller så kanske det är max 52. Inte helt säker men det lutar mer åt det första.

The_svensson
2010-07-09, 20:41
Men man får väl bara framföra en klass 1 moped i 45 km/h? Finns det inte en liten felmarginal också?

klass 1 är Eu moped. Klass 2 är Eu25 och 30 moped :) Det är klass 2 vi pratar om :)

En EU45 moped får köras i Max 45km/h. Mopeden får gå i max 52km/h enligt lag, men polisen har ett direktiv att släppa dom som går under 57km/h, dock är detta nått polisen inte måste följa, utan är en rekommendation :)

pone
2010-07-09, 21:00
klass 1 är Eu moped. Klass 2 är Eu25 och 30 moped :) Det är klass 2 vi pratar om :)

En EU45 moped får köras i Max 45km/h. Mopeden får gå i max 52km/h enligt lag, men polisen har ett direktiv att släppa dom som går under 57km/h, dock är detta nått polisen inte måste följa, utan är en rekommendation :)

Okej tack så mycket för den infon.

Hoffen
2010-07-10, 00:37

Okkej kan vara bra att veta :D

Thejoke
2010-07-13, 01:23
vad händer om jag kör med min trimmade 30 moppe och polisen tar mig. jag e bara 14 år och mina föräldrar säger att de inte visste att jag körde med den. de trodde att den bara stod i garaget.

Skåningen
2010-07-13, 01:35
Olovligt, inget förarbevis, underårigt, mm. blir ett dyrt kalas, och i och med att du är under 15 så åker föräldrarna på smällen i o ch med att dem är dina vårdnadshavare.

Bebeck
2010-07-13, 18:28
Olovligt, inget förarbevis, underårigt, mm. blir ett dyrt kalas, och i och med att du är under 15 så åker föräldrarna på smällen i o ch med att dem är dina vårdnadshavare.

Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
Han kanske får något möte på socialen men borde inte få något mer?
Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^

Chordy
2010-07-13, 19:11
Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^

Föräldrarna får inget böter osv om de inte är ägare på hojen och inte visste om det. Även fast du inte är straffmyndig tror jag du ändå åker på böter? På något sätt..:P

Thejoke
2010-07-13, 20:06
Föräldrarna får inget böter osv om de inte är ägare på hojen och inte visste om det. Även fast du inte är straffmyndig tror jag du ändå åker på böter? På något sätt..:P

om minna föräldrar skulle säga att deet är min brors gammla moppe och jag "snodde" den då händer väl inget eftersom att jag inte har deras tillåtelse att köra?

Bebeck
2010-07-13, 20:36
om minna föräldrar skulle säga att deet är min brors gammla moppe och jag "snodde" den då händer väl inget eftersom att jag inte har deras tillåtelse att köra?

Precis, du "snor" den från dem och om det blir upptäckt så vill dem/din bror ju fortfarande inte anmäla dig för det, så det får du inget för.
och du åkte ju utan deras tillstånd så då kan väl inte dem få böter heller.
DU kan inte få några böter då du inte är straffmyndig, och föräldrarna som inget visste borde inte heller kunna få något, däremot kan du bli tvungen att betala skadestånd om något händer.
Men ta det försiktigt för man vet aldrig, dem kanske kan fixa nått straff på nått håll för det.

Isaxon
2010-07-13, 20:51
Det är väll så hära att man får mindre staff om man kör 125a utan kort för det än att köra trimmad moppe med amkortet. Trimmad moppe är ju oregistrerat fordon och att det blir som en 125a, medans om jag skulle ta o köra med en 125a så är den registrerad bara att jag inte har kort för att få köra med den? :)

BlasterGurra^
2010-07-14, 01:57
Det är väll så hära att man får mindre staff om man kör 125a utan kort för det än att köra trimmad moppe med amkortet. Trimmad moppe är ju oregistrerat fordon och att det blir som en 125a, medans om jag skulle ta o köra med en 125a så är den registrerad bara att jag inte har kort för att få köra med den? :)

trimmad moppe är inte oregistrerat fordon?:) Fordonet är ju registerat.. Men om du däremot kör med en cross på vägen är det oregistrerat ;) Men det är samma straff för att köra trimmad moppe som 125, eller tex en 600 :) Båda är olovlig körning ;)

Bebeck
2010-07-14, 02:32
trimmad moppe är inte oregistrerat fordon?:) Fordonet är ju registerat.. Men om du däremot kör med en cross på vägen är det oregistrerat ;) Men det är samma straff för att köra trimmad moppe som 125, eller tex en 600 :) Båda är olovlig körning ;)

Trimmad 30moppe är väll oregistrerat fordon, Det blir väll som en oregistrerad lätt mc då?
I vilket fall så är det samma grej.

Shöwtek
2010-07-14, 03:25

trimmad moppe blir oregistrerat fordon (elr något liknande iaf), för det gills som en 125. Och sålänge den inte är reggad som 125a gills den som oregistrerad lätt mc?

Fillee
2010-07-14, 04:36
trimmad moppe blir oregistrerat fordon (elr något liknande iaf), för det gills som en 125. Och sålänge den inte är reggad som 125a gills den som oregistrerad lätt mc?

Aa det låter rätt, och åker man inte dit på att man inte har körkort på lätt mc då också? :P

pone
2010-07-14, 14:45
Aa det låter rätt, och åker man inte dit på att man inte har körkort på lätt mc då också? :P

Jo det gör man, olovlig körning

Rexxy
2010-07-14, 16:19

En trimmad moppe ses som en lätt MC i lagens ögon. Alltså oregistrerat fordon. Samt olovlig körning. Har du MC kort åker du bara fast för oregistrerat fordon, för du har ju lov att köra MC. ;)

Skåningen
2010-07-14, 16:24
En trimmad moppe ses som en lätt MC i lagens ögon. Alltså oregistrerat fordon. Samt olovlig körning. Har du MC kort åker du bara fast för oregistrerat fordon, för du har ju lov att köra MC. ;)

Är moppen på tre eller fyra hjul så ryker inte ens B-kortet, då man få lov att köra trehjulig (trike eller Cam-Am) MC och fyrhjulig MC på bilkort......

Philip
2010-07-14, 18:07
Om jag kör med en trimmad moped, försöker fly men blir sedan tagen. Jag har åkt dit en gång innan för olovlig körning.

Vad kommer hända med mig då i lagens ögon?

The_svensson
2010-07-14, 18:17
Nej. Sålänge du är under 15 kan du ALDRIG få böter.

Föräldrarna måste göra vissa medgivanden för att dom egentligen skall åka dit på det, alt polisen misstänker att dom ljuger. Annars finns det inget konkret att gå på.

Straffet blir samma om det är trimmad moped eller raketmotorcykel.

Om jag kör med en trimmad moped, försöker fly men blir sedan tagen. Jag har åkt dit en gång innan för olovlig körning.
Du kan bli dömd för olovlig körning alt. Grov olovlig körning :) Har du mega oflyt blir du åtalad för ej stanna på polismans tecken och vårdslöshet i trafik, alt grov vårdslöshet i trafik :)

Vad kommer hända med mig då i lagens ögon?

Finns många punkter fler du kan åka dit på, beroende hur dum DU är :)
Dom kan/kommer nog dra in ditt körkort/förarbevis med :)

Philip
2010-07-14, 20:47
Okej, tack :)

BlasterGurra^
2010-07-14, 21:36

Då måste dom ändrat de nyss eller?:) För ingen av mina polare som åkt fast har åkt dit för oreggat fordon.. Trodde bara att fordonet skulle vara registrerat till att köra på allmän plats, som inte en cross gör dvs ;)

Rexxy
2010-07-14, 22:00
Då måste dom ändrat de nyss eller?:) För ingen av mina polare som åkt fast har åkt dit för oreggat fordon.. Trodde bara att fordonet skulle vara registrerat till att köra på allmän plats, som inte en cross gör dvs ;)

Har varit så länge.

Thejoke
2010-07-14, 22:35
man behöver väl hjälm på all fordon som har två hjul. så man behöver väl inte hjälm på trehjuliga mopeder`?

Isaxon
2010-07-14, 22:46
man behöver väl hjälm på all fordon som har två hjul. så man behöver väl inte hjälm på trehjuliga mopeder`?

jag tror(!!!) att det måste finnas en "kaross" och bilbälte va ? :S

Bebeck
2010-07-14, 23:05
jag tror(!!!) att det måste finnas en "kaross" och bilbälte va ? :S

ja, stod nått sånt i am boken :P

The_svensson
2010-07-15, 00:04
Sålänge du inte sitter i någon form av hytt så är hjälm ett krav. Motorcykeln BMW C1 var ett gränsfall , men där behövdes hjälm :)

The_svensson
2010-07-15, 00:06

Saken är den att när du får böter så åker du bara på det värsta brottet. Dom går parallelt.

BlasterGurra^
2010-07-15, 02:55
Saken är den att när du får böter så åker du bara på det värsta brottet. Dom går parallelt.

aao rexxy sa de me :) Kanske därför jag inte hört de förut.. Men om man kör cross på allmän väg, blir det bara oreggat fordon då? För olovlig körning kan dom väl inte ge?

Greger den Hale
2010-07-15, 04:09
Sålänge du inte sitter i någon form av hytt så är hjälm ett krav. Motorcykeln BMW C1 var ett gränsfall , men där behövdes hjälm :)Hur är det med mopedbilar då? Hjälmkrav i dem? Kommer ihåg när något motorprogram på tv provkörde en sån utan hjälm: Det blev ett jävla liv om det senare.

pone
2010-07-15, 10:46
Hur är det med mopedbilar då? Hjälmkrav i dem? Kommer ihåg när något motorprogram på tv provkörde en sån utan hjälm: Det blev ett jävla liv om det senare.

Antingen så måste man ha hjälm eller så måste det finnas kaross med bilbälte.

bob_skill
2010-07-15, 12:12
Vad händer om min 16 år gamla syster kör på en oförsäkrad EU-moped och blir stannad av farbror blå eller krockar?

Isaxon
2010-07-15, 15:03
Vad händer om min 16 år gamla syster kör på en oförsäkrad EU-moped och blir stannad av farbror blå eller krockar?

om hon krockar så blir det dyrt för henne :( men om hon blir stoppad så e det böter har jag för mig :P ? man mååååste ha minst trafik försäkring!

The_svensson
2010-07-15, 22:12
aao rexxy sa de me :) Kanske därför jag inte hört de förut.. Men om man kör cross på allmän väg, blir det bara oreggat fordon då? För olovlig körning kan dom väl inte ge?

den blir båda, men dom går även där parallelt :) så det blir bara olovlig på papper.

Thejoke
2010-07-16, 19:07
vad är straffet om man råkar köra in i en polisbil med en trimmad moped?

Hoffen
2010-07-16, 19:25
var ute och körde med några kompisar och så kom polisen och stannade oss och provkörde min kompis evo 2 aerox. så drog han några på bakan och drog på maxgas på raksträckkan vi va vid. sen kom han tillbaka lämnade tillbaka nykeln och innan han åkte så sa han " skönt drag moppen har "". så jävla skön polis :)

:lol::thumbsup:

Ruboo
2010-07-16, 19:37
var ute och körde med några kompisar och så kom polisen och stannade oss och provkörde min kompis evo 2 aerox. så drog han några på bakan och drog på maxgas på raksträckkan vi va vid. sen kom han tillbaka lämnade tillbaka nykeln och innan han åkte så sa han " skönt drag moppen har "". så jävla skön polis :)
HAHAHha SÅDANA SKA DET FINNAS MER AV! HELT KLART!

Thejoke
2010-07-16, 20:22
HAHAHha SÅDANA SKA DET FINNAS MER AV! HELT KLART!

mm :) .

Michél
2010-07-18, 15:50
vad är straffet om man råkar köra in i en polisbil med en trimmad moped?

Har du en försäkring tar försäkringsbolaget olyckan medans du riskerar straff för trimmad moped (alltså olovlig körning).

Saknar du försäkring betalar bilens försäkringsbolag olyckan, sedan blir du personligen skyldig försäkringsbolaget det beloppet. Inte roligt att som 15-åring sitta med en skuld på 80 000 kr.

Thejoke
2010-07-26, 19:06
om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?

The_svensson
2010-07-26, 21:56
om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?

Dom hade med större sannolikhet sökt i området.

Jonne
2010-07-26, 23:43

Har du gjort det? :ninja: :nono:

MkII
2010-08-02, 02:49

det är ju smitning, ett rätt allvarligt brott :P de skulle nog leta länge efter dig.

Qaktuz
2010-08-05, 19:20
Om man blir stoppad med trimmat, och får indraget lämp. Får man fortsätta köra moped då? Och kan man få fler års uppskjutning om man blir tagen igen?:)

The_svensson
2010-08-05, 21:36
Om man blir stoppad med trimmat, och får indraget lämp. Får man fortsätta köra moped då? Och kan man få fler års uppskjutning om man blir tagen igen?:)

Nej, för drar dom in ditt lämp så drar dom även in ditt körkort/förarbevis. Ja du kan få lämpet uppskjutet/indraget körkort i mer än 1 år, dock för grövre förseelser

Isaxon
2010-08-06, 22:32
Nej, för drar dom in ditt lämp så drar dom även in ditt körkort/förarbevis. Ja du kan få lämpet uppskjutet/indraget körkort i mer än 1 år, dock för grövre förseelser

får väll ändå köra 30 moppe ? om man är född innan den nya lagen alltså ! man behöver ju bara vara 15 för 30moppe,,, för dem födda före lagen ?

Jonne
2010-08-07, 01:48
Kan polisen ta o provköra min moped om dom kommer och jag varken sitter på den, har nyckeln i tändningen och motorn är kall?
Och om dom får upp den i 70 km/h (30moppe), kan dom då ta in moppen fast jag ej har kört med den eller?

HEDIN
2010-08-07, 01:54
Kan polisen ta o provköra min moped om dom kommer och jag varken sitter på den, har nyckeln i tändningen och motorn är kall?
Och om dom får upp den i 70 km/h (30moppe), kan dom då ta in moppen fast jag ej har kört med den eller?

Ja dem kan ju provköra, men inget mer. För att döma dig behöver dem ha bevis på att du har kört mopeden.

Jonne
2010-08-07, 01:59
Ja dem kan ju provköra, men inget mer. För att döma dig behöver dem ha bevis på att du har kört mopeden.

Jaha, okej. :)

The_svensson
2010-08-07, 14:23
får väll ändå köra 30 moppe ? om man är född innan den nya lagen alltså ! man behöver ju bara vara 15 för 30moppe,,, för dem födda före lagen ?

Det är ju då undantaget

Jonne
2010-08-07, 14:46

Men räcker det att motorn är varm som "bevis"? :P

Isaxon
2010-08-07, 15:00
Det är ju då undantaget
^^

vet faktist inte :O men man kan ju säga att solen har värmt motorn :P om de e soligt o varmt ute.

Shöwtek
2010-08-07, 15:02

Tror man kan säga att man varmkörde på sin tomt/gård/släp elr nåt sånt :P

Jonne
2010-08-07, 15:14
Tror man kan säga att man varmkörde på sin tomt/gård/släp elr nåt sånt :P

Och säga att man rullade den dit elle? ;D

engert
2010-08-09, 23:59
Vet ej om detta hör hemma här, men det är ett svar på mångas frågor! ;)

Jag och 2 polare va ute och körde moppe (alla hade trimmat med med borttagna reg-plåtar), så stannar vi vid en bussstation och stänger av mopparna och sitter och chillar lite vid sidan av vägen. Då kommer en polisbil och vi ser den på kanske 50 meters håll, min kompis tror att polisen sett honom köra, då vrider han om tändningen och tänker starta, då säger jag: starta för i helvete inte moppen dom har inte sett dig! Så han stannar kvar när snuten kommer. Dom ser oss och svänger in vid hållplatsen och kliver ur bilarna och vi (åtminstone jag) sitter väldigt lugnt på moppen med nycklar och hela skiten i (som sagt ingen motor va på). Det första dom gör är att fråga min kompis som tänkte dra (@fabbbe på mnf) om det är en 30-moppe! Då säger fabbe (väldigt stressad hehe), nej jag har tappat min skylt jag lovar det är en eu-moppe jag kan hämta skylten o.s.v. Polisen märker att han är stressad så dom säger lugn nu o.s.v. Sen frågar dom min andra kompis (@balkenstig på mnf) om det är en 30-moppe, han svarar då ja för han vill troligtvis inte ha problem med skylten o.s.v. Sen frågar dom mig och jag hade bestämt mig för att vara helt ärlig för att inte hamna i tjafs och att man då "smörar" lite. Jag säger då nej det är en eu-moppe. Då frågar dom vart skylten är. Mitt svar blir helt enkelt: det är en trimmad moppe så jag tog bort skylten. Då säger dom ungefär: aha men den ska sitta på moppen och du ska inte köra trimmat! jag säger då lite kaxigt men ändå lugn o.s.v: Jag kör inte moppen, jag leder runt den för att visa upp den. Då säger den ena polisen (en kvinna): ska vi känna på avgasröret om det är varmt då? då säger jag: får du gärna göra men akta så du inte bränner dig för det är varmt ute idag... hon känner att det är varmt och jag säger att jag brukar starta den hemma och varva för att hålla igång den. Sen blir det lugnt och det blir snack om trim och skola o.s.v! Den andra polisen (en man) ber mig sedan starta moppen och jag gör det utan protest och varvar lite. Då frågar han om hur man kan märka trim o.s.v, då säger jag att man hör på ljudet och kan se på rören och så. Sen blir det som sagt småprat och så sen bestämmer dom sig för att åka vidare och innan kvinnan går iväg säger hon kör försiktigt och du med den blåa moppen, rulla även försiktigt, bra att du rullar med hjälm iaf! Lite skratt sen åker dom. :wub:

Ska tilläggas att poliserna var jättetrevliga och den kvinnliga polisen tog min kompis rieju i skolan 3 veckor tidigare så lite onda tankar hade jag om henne innan men hon va faktist trevlig! Hoppas ni fått lite tips och så om hur ni ska hantera situationerna! :)

Isaxon
2010-08-11, 22:47
Vet ej om detta hör hemma här, men det är ett svar på mångas frågor! ;)

Jag och 2 polare va ute och körde moppe (alla hade trimmat med med borttagna reg-plåtar), så stannar vi vid en bussstation och stänger av mopparna och sitter och chillar lite vid sidan av vägen. Då kommer en polisbil och vi ser den på kanske 50 meters håll, min kompis tror att polisen sett honom köra, då vrider han om tändningen och tänker starta, då säger jag: starta för i helvete inte moppen dom har inte sett dig! Så han stannar kvar när snuten kommer. Dom ser oss och svänger in vid hållplatsen och kliver ur bilarna och vi (åtminstone jag) sitter väldigt lugnt på moppen med nycklar och hela skiten i (som sagt ingen motor va på). Det första dom gör är att fråga min kompis som tänkte dra (@fabbbe på mnf) om det är en 30-moppe! Då säger fabbe (väldigt stressad hehe), nej jag har tappat min skylt jag lovar det är en eu-moppe jag kan hämta skylten o.s.v. Polisen märker att han är stressad så dom säger lugn nu o.s.v. Sen frågar dom min andra kompis (@balkenstig på mnf) om det är en 30-moppe, han svarar då ja för han vill troligtvis inte ha problem med skylten o.s.v. Sen frågar dom mig och jag hade bestämt mig för att vara helt ärlig för att inte hamna i tjafs och att man då "smörar" lite. Jag säger då nej det är en eu-moppe. Då frågar dom vart skylten är. Mitt svar blir helt enkelt: det är en trimmad moppe så jag tog bort skylten. Då säger dom ungefär: aha men den ska sitta på moppen och du ska inte köra trimmat! jag säger då lite kaxigt men ändå lugn o.s.v: Jag kör inte moppen, jag leder runt den för att visa upp den. Då säger den ena polisen (en kvinna): ska vi känna på avgasröret om det är varmt då? då säger jag: får du gärna göra men akta så du inte bränner dig för det är varmt ute idag... hon känner att det är varmt och jag säger att jag brukar starta den hemma och varva för att hålla igång den. Sen blir det lugnt och det blir snack om trim och skola o.s.v! Den andra polisen (en man) ber mig sedan starta moppen och jag gör det utan protest och varvar lite. Då frågar han om hur man kan märka trim o.s.v, då säger jag att man hör på ljudet och kan se på rören och så. Sen blir det som sagt småprat och så sen bestämmer dom sig för att åka vidare och innan kvinnan går iväg säger hon kör försiktigt och du med den blåa moppen, rulla även försiktigt, bra att du rullar med hjälm iaf! Lite skratt sen åker dom. :wub:

Ska tilläggas att poliserna var jättetrevliga och den kvinnliga polisen tog min kompis rieju i skolan 3 veckor tidigare så lite onda tankar hade jag om henne innan men hon va faktist trevlig! Hoppas ni fått lite tips och så om hur ni ska hantera situationerna! :)

lika vid coop när de kom åkandes :)

engert
2010-08-12, 01:19
lika vid coop när de kom åkandes :)

Fast då stannade aldrig polisen! ;)

noRib
2010-08-28, 01:41
Tjee alla glada moppepojkar, ny här på forumet (säg Gz till första inlägget btw)

min fråga är: om jag nu åker dit 1 eller flera gånger för r.ex. trimmat, inget kort, fortkörning, o.sv. o.sv., skulle det då på något sätt försvåra mitt sökande till gymnasiet (förutsatt att jag söker till fordonoch att det blir fällande dom) Morsan använder detta som argument till att vara laglig och jag tycker det är på tiden att hon kniper igen ;)

tacksam för svar m.v.h noRib

Michél
2010-08-28, 07:40
Tjee alla glada moppepojkar, ny här på forumet (säg Gz till första inlägget btw)

min fråga är: om jag nu åker dit 1 eller flera gånger för r.ex. trimmat, inget kort, fortkörning, o.sv. o.sv., skulle det då på något sätt försvåra mitt sökande till gymnasiet (förutsatt att jag söker till fordonoch att det blir fällande dom) Morsan använder detta som argument till att vara laglig och jag tycker det är på tiden att hon kniper igen ;)

Hej och välkommen!

Det påverkar inte din gymnasiesansökan, däremot så påverkar det din möjlighet att få körkort. Vill du ha jobb när du slutar gymnasiet så krävs det ju även ett körkort, blir svårt att jobba med fordon annars.

Så svaret är:

Påverkar ej din ansökan, men försvårar för dig i framtiden.

The_svensson
2010-08-28, 23:54

Fällande domar påverkar inte gymnasie ansökan, men de försvårar när du skall ha körkortstillstånd och när du skall söka jobb. Man gör bäst i att lyssna på sin mor.

ozcaarl
2010-09-13, 21:09
Vet inte riktigt vart jag skulle posta, testar här. Hur lång tid tar det att få brev om vilket straff/böter man får efter att ha blivit tagen av polisen? :)

Michél
2010-09-14, 04:07
Vet inte riktigt vart jag skulle posta, testar här. Hur lång tid tar det att få brev om vilket straff/böter man får efter att ha blivit tagen av polisen? :)

Normal handläggningstid är 2-4 månader.

Kan ta upp till 6 månader om man har otur.

ozcaarl
2010-09-14, 15:58
Normal handläggningstid är 2-4 månader.

Kan ta upp till 6 månader om man har otur.

FAN! Hur mycket kan jag räkna med? Olovlig körning, (fiddy på allmän väg).

The_svensson
2010-09-14, 22:50
FAN! Hur mycket kan jag räkna med? Olovlig körning, (fiddy på allmän väg).

4-6 månader är normalt.

webbe
2010-09-19, 22:41

Gammal fråga men funderade på det nu, om man nu krockar i sitt eget kvarter, springer hem och de inte ser vart man springer och man hinner hem, sätta sig vid datorn o.s.v.

De kommer och pratar med en, man säger att moppen står i garaget och går dit, den står inte där, man spelar förvånad och så och blir ledsen och säger vem fan har snott min moppe o.s.v, kan det funka i rätten/enligt lag?

siiimooon
2010-09-19, 23:30
Gammal fråga men funderade på det nu, om man nu krockar i sitt eget kvarter, springer hem och de inte ser vart man springer och man hinner hem, sätta sig vid datorn o.s.v.

De kommer och pratar med en, man säger att moppen står i garaget och går dit, den står inte där, man spelar förvånad och så och blir ledsen och säger vem fan har snott min moppe o.s.v, kan det funka i rätten/enligt lag?
Om dom inte kan identifiera kläder osv så borde de tekniskt sett gå?

Michél
2010-09-20, 04:40

Om det inte finns brytmärken på ditt garage, nycklarna inte sitter i tändlåset då de hittar hojen medans även den saknar stöldskador så blir det väldigt svårt att få det att hålla rättsligt.

webbe
2010-09-20, 16:24
Om det inte finns brytmärken på ditt garage, nycklarna inte sitter i tändlåset då de hittar hojen medans även den saknar stöldskador så blir det väldigt svårt att få det att hålla rättsligt.

Ta med dig nycklarna :rolling:

Glömde låsa garageporten, säg att du inte hade rattlås och att du hade två godkända lås som de förstört?

Långsökt men bara tekniskt sätt, det finns inte lag på att man måste låsa in mopeden, det är bara att försäkringen inte gäller vid de tillfällena, sålänge man inte har 2 st godkända lås?

Men om det nu är så att den faktiskt stod olåst i förrådet med nycklarna i (gjort det många gånger för mig, bor på bonnaland och är glömst) och någon skulle få för sig att titta in och ta den, krockar med den, 80cc och allt, vad händer då, vem åker på det?

Michél
2010-09-20, 18:11
Ta med dig nycklarna :rolling:

Glömde låsa garageporten, säg att du inte hade rattlås och att du hade två godkända lås som de förstört?

Långsökt men bara tekniskt sätt, det finns inte lag på att man måste låsa in mopeden, det är bara att försäkringen inte gäller vid de tillfällena, sålänge man inte har 2 st godkända lås?

Men om det nu är så att den faktiskt stod olåst i förrådet med nycklarna i (gjort det många gånger för mig, bor på bonnaland och är glömst) och någon skulle få för sig att titta in och ta den, krockar med den, 80cc och allt, vad händer då, vem åker på det?

Med tanke på omständigheterna så måste du själv bevisa att du har alibi för det hela. Det är lättare för dem att bevisa att en stöld tekniskt sett inte har begåtts.

webbe
2010-09-20, 18:21
Med tanke på omständigheterna så måste du själv bevisa att du har alibi för det hela. Det är lättare för dem att bevisa att en stöld tekniskt sett inte har begåtts.

Tror du inte de skulle ha kunnat falla för det om man spelade riktigt bra?

De har ju ingen teknisk bevisning på att jag kört, de har ingen teknisk bevisning på att mopeden inte blivit stulen?

Dock har jag ingen teknisk bevisning på att jag inte kört och att mopeden faktiskt blivit stulen?

Michél
2010-09-20, 19:03
Tror du inte de skulle ha kunnat falla för det om man spelade riktigt bra?

De har ju ingen teknisk bevisning på att jag kört, de har ingen teknisk bevisning på att mopeden inte blivit stulen?

Dock har jag ingen teknisk bevisning på att jag inte kört och att mopeden faktiskt blivit stulen?

Sedan gäller en sannolikhetsteori också. Om du smäller med moppen och springer hem så kan du få väldigt svårt att förklara att du som exempel har skador eller liknande.

Sedan undrar jag varför du ens egentligen ska smita då polisen inte kontaktas vid en trafikolycka annat än om du smiter eller om det blir personskador? Om du kör runt oförsäkrat så sitter du riktigt i skiten om någonting händer.

webbe
2010-09-20, 20:49
Sedan gäller en sannolikhetsteori också. Om du smäller med moppen och springer hem så kan du få väldigt svårt att förklara att du som exempel har skador eller liknande.

Sedan undrar jag varför du ens egentligen ska smita då polisen inte kontaktas vid en trafikolycka annat än om du smiter eller om det blir personskador? Om du kör runt oförsäkrat så sitter du riktigt i skiten om någonting händer.

Jo det förstår jag med, dock om jag (som jag gjorde när jag krockade själv) inte får några skador, inte kläder eller dylikt, borde inte det gå att använda som bevis?

Men om jag t.ex kör in i en bil i närheten av en polis så de kommer springande, jag personligen kör försäkrat :)

Michél
2010-09-20, 20:54
Jo det förstår jag med, dock om jag (som jag gjorde när jag krockade själv) inte får några skador, inte kläder eller dylikt, borde inte det gå att använda som bevis?

Men om jag t.ex kör in i en bil i närheten av en polis så de kommer springande, jag personligen kör försäkrat :)

Det är väldigt svårt att ge dig ett bra svar då det är mycket kringfaktorer som avgör. Låt säga att polisen tar dit en hundpatrull och spårar dig till ditt hus som exempel, då är det ju svårt för din del att bevisa din oskuld i det hela.

Mycket avgör även på hur gärna de vill ta fast dig eller inte, hur pass bra åklagare som håller i åtalet samt hur mycket vittnen det finns.

Så beroende på allt det så kan du bli skyldig alternativt frikänd, går inte att säga exakt vad som sker däremot. :)

webbe
2010-09-20, 21:14
Det är väldigt svårt att ge dig ett bra svar då det är mycket kringfaktorer som avgör. Låt säga att polisen tar dit en hundpatrull och spårar dig till ditt hus som exempel, då är det ju svårt för din del att bevisa din oskuld i det hela.

Mycket avgör även på hur gärna de vill ta fast dig eller inte, hur pass bra åklagare som håller i åtalet samt hur mycket vittnen det finns.

Så beroende på allt det så kan du bli skyldig alternativt frikänd, går inte att säga exakt vad som sker däremot. :)

Hundpatrull verkar lite ologiskt vid ett mopedolycka, dock vet man aldrig eller?

Ingen aning om vad som händer om jag står fast vid min historia av vad som hände, borde det inte bli mened eller vad det nu heter isåfall också?

Michél
2010-09-20, 21:24
Hundpatrull verkar lite ologiskt vid ett mopedolycka, dock vet man aldrig eller?

Ingen aning om vad som händer om jag står fast vid min historia av vad som hände, borde det inte bli mened eller vad det nu heter isåfall också?

Om du jagas och kör in i en bil och smiter springandes därifrån så är det inte helt ologiskt.

Det är som vittne du riskerar att straffas för mened, inte som åtalad.

webbe
2010-09-20, 21:46
Om du jagas och kör in i en bil och smiter springandes därifrån så är det inte helt ologiskt.

Det är som vittne du riskerar att straffas för mened, inte som åtalad.

Jag kör fucko och kör på en bil, polisen ser det och jag springer?

Okej, finns det något för en åtalad då?

Michél
2010-09-20, 23:25
Jag kör fucko och kör på en bil, polisen ser det och jag springer?

Okej, finns det något för en åtalad då?

Som jag sa innan, det är helt omöjligt att svara på.

Du kan lika gärna fällas som frias.

"Avvikande från olycksplats" slår dig hårdare än vad "Olovlig körning" gör om du fälls för det.

webbe
2010-09-20, 23:58
Som jag sa innan, det är helt omöjligt att svara på.

Du kan lika gärna fällas som frias.

"Avvikande från olycksplats" slår dig hårdare än vad "Olovlig körning" gör om du fälls för det.

Så om jag blir fälld så blir det värre än det var innan och om jag inte blir så har jag tur ungefär?

Michél
2010-09-21, 02:03
Så om jag blir fälld så blir det värre än det var innan och om jag inte blir så har jag tur ungefär?

Teoretiskt sett, ja.

"Olovlig körning" ger dig från 30 dagsböter. "Avvikande från olycksplats" ger dig från 40 dagsböter.

Sedan kompletteras spärrtiden som ihop med olovlig körning kan bli upp mot ett år.

Det hela kan kompleteras med "(grov) vårdslöshet i trafik" om du även försöker köra ifrån polisen utan att vilja stanna samt orsakar en olycka som i sin tur ger 2 - 30 månaders spärrtid samt från 40 dagsböter och uppåt beroende på hur allvarligt det klassas.

Det innebär att du kan få en spärrtid på upp till 30 månader om du har otur.

Det baserat på att du åker fast och blir dömd om du med en trimmad moped försöker köra ifrån polisen, orsakar en trafikolycka och sedan smiter från platsen för att sedan bli hittad och gripen.

Bjorviken
2010-09-21, 10:29

Hör du inte att det är lite långdraget det du sitter och diskuterar? Dessutom så är polisen inte dumma!

Och du, nämnde du inte nyss att du körde med 80cc? Då kör du väldigt oförsäkrat då du äger en MC försäkrad som Moped. Försäkringsbolaget kommer skratta dig i ansiktet om du försöker få ut något från detdär.

Michél
2010-09-21, 11:03
Hör du inte att det är lite långdraget det du sitter och diskuterar? Dessutom så är polisen inte dumma!

Och du, nämnde du inte nyss att du körde med 80cc? Då kör du väldigt oförsäkrat då du äger en MC försäkrad som Moped. Försäkringsbolaget kommer skratta dig i ansiktet om du försöker få ut något från detdär.

Trafikförsäkringen gäller alltid, ett skydd som finns i svensk försäkringslag.

Däremot har försäkringsbolaget rätt att kräva tillbaka pengarna om man som exempel brutit mot deras försäkringsavtal.

webbe
2010-09-21, 14:36

Jag skulle aldrig ens tänka på att göra någonting som att fly, jag ville mest i princip veta om det gick över huvud taget..

bravellis
2010-10-03, 11:21
Vad händer om jag kör moppe när jag är 14 och polisen tar mig ? moppen är helt laglig och försäkrad !

Macahan
2010-10-03, 12:15
Vad händer om jag kör moppe när jag är 14 och polisen tar mig ? moppen är helt laglig och försäkrad !

Du åker fast för olovlig körning , samma sak som om du kör trimmat när du är 15 och har kort.

bravellis
2010-10-03, 12:37
Du åker fast för olovlig körning , samma sak som om du kör trimmat när du är 15 och har kort.

okej blir det bara böter eller ??

The_svensson
2010-10-03, 13:10

Du åker ju inte fast på samma sätt. Du kan inte få böter osv då du inte är straffmyndig. Polisen tar ett snack med dina föräldrar och en anmälan upprättas som sedan går vidare till sociala myndigheter :) Är dina föräldrar medvetna om att du kör trotts att du inte har åldern inne så kan dom förlora sitt körkort.

bravellis
2010-10-03, 14:38
Du åker ju inte fast på samma sätt. Du kan inte få böter osv då du inte är straffmyndig. Polisen tar ett snack med dina föräldrar och en anmälan upprättas som sedan går vidare till sociala myndigheter :) Är dina föräldrar medvetna om att du kör trotts att du inte har åldern inne så kan dom förlora sitt körkort.

men om vi säger att dom ``inte´´ vet om att jag kör ,tar dom deras körkort än då ? vad händer om dom går till socialen ??

Michél
2010-10-03, 15:03
men om vi säger att dom ``inte´´ vet om att jag kör ,tar dom deras körkort än då ? vad händer om dom går till socialen ??

Nej, normalt sett så ska de inte bli det så länge de nekar. Hos socialen får du prata i någon timme om din livssituation och sedan är det hemgång.

ajonson
2010-10-14, 21:48
du blir anklagad för olovlig körning och kan få med jävla otur uppskov på körkortet och dina föräldrar får en tråkig böteslapp

Yoohan
2010-10-14, 23:22
Kan polisen stå utanför mitt hus och filma när jag kör iväg med crossen och sedan använda det som bevis? Dem ser aldrig när jag tar på mig hjälmen osv utan bara att jag svänger ut och kör ifrån dem.

Michél
2010-10-15, 01:53
Kan polisen stå utanför mitt hus och filma när jag kör iväg med crossen och sedan använda det som bevis? Dem ser aldrig när jag tar på mig hjälmen osv utan bara att jag svänger ut och kör ifrån dem.

Absolut.

Om det sedan håller i rätten är upp till åklagaren att avgöra.

HoQ
2010-10-23, 23:30
om min moppe går i 45, snuten stoppar mig, va får ja i böter då?, btw det e en 30 moppe.

webbe
2010-10-24, 01:19
om min moppe går i 45, snuten stoppar mig, va får ja i böter då?, btw det e en 30 moppe.

Din moped får gå i 42 km/h max, men den får endast framföras i 30 km/h om det är en 30-moped, om det är en EU-25 vet jag inte säkert men antar att den får gå i 25 km/h.

Skrev om EU-25 eftersom många misstar dem med varandra..

Kan inte de exakta sakerna du får böter för men 1500 kr och indraget lämp brukar inte vara ovanligt. Tror du får böter för olovlig körning, oregistrerat och oförsäkrat fordon framfört på allmän väg. Lätt-mc framförd på väg utan föravbevis med andra ord.

Michél
2010-10-24, 02:02

Om den gör 45 på mätaren kan du vara lugn - den går inte fortare än 40 km/h.

HoQ
2010-10-24, 14:07
Din moped får gå i 42 km/h max, men den får endast framföras i 30 km/h om det är en 30-moped, om det är en EU-25 vet jag inte säkert men antar att den får gå i 25 km/h.

Skrev om EU-25 eftersom många misstar dem med varandra..

Kan inte de exakta sakerna du får böter för men 1500 kr och indraget lämp brukar inte vara ovanligt. Tror du får böter för olovlig körning, oregistrerat och oförsäkrat fordon framfört på allmän väg. Lätt-mc framförd på väg utan föravbevis med andra ord.

okej, tack xD

webbe
2010-10-25, 23:53
Om den gör 45 på mätaren kan du vara lugn - den går inte fortare än 40 km/h.

Tekniskt sätt sa han att det gör 45. Men du har helt rätt annars med det du säger. :)

marlon69
2010-11-02, 23:43
Har köpt en beg scooter med lite trim. Går typ 55--65 när den fungerar. Jag har körkort och är typ gammal. Bor i smeten i Sthlm. Dagsböter eller? Är det bättre / sämre att köra en 125a? Försäkringen är billigare på en 125a men har inget körkort för det. Hur ska man tänka?

Hast
2010-11-03, 02:21
Har köpt en beg scooter med lite trim. Går typ 55--65 när den fungerar. Jag har körkort och är typ gammal. Bor i smeten i Sthlm. Dagsböter eller? Är det bättre / sämre att köra en 125a? Försäkringen är billigare på en 125a men har inget körkort för det. Hur ska man tänka?

Det är bättre att köra en 125a än en trimmad moppe om man ser på det lagligt sett.

För en 125a är: *Försäkrad, *Skattad, *Besktigad och två saker mer som jag inte kommer på just nu. Men lagligt sett är det bättre med 125a. Men du kan ju alltid köra på cykelvägar med en trimmad moppe, men finns de ju inte jätte många utav i centrala stockholm. Köp typ en Viva 100 eller en Aerox 100 och cruisa ;)

Och det om inget körkort, du har inget körkort till din moppe heller, så fort du trimmar din moppe räknas det som en lätt mc (även fast du inte kan regga om den), så du har inget körkort i vilket fall.

The_svensson
2010-11-07, 15:21

Lagligt sätt så är båda lika illa om du blir tagen i en poliskontroll. Har du körkort på prov så kommer dom dra in det :)

webbe
2010-11-07, 15:30
Lagligt sätt så är båda lika illa om du blir tagen i en poliskontroll. Har du körkort på prov så kommer dom dra in det :)

Du har antagligen rätt men blir det inte lite värre på scootern då den inte har försäkring om den räknas som lätt mc? :)

Hast
2010-11-07, 15:48
Du har antagligen rätt men blir det inte lite värre på scootern då den inte har försäkring om den räknas som lätt mc? :)

oförsäkrad, oskattad, obesktigad, så de är värre med scootern ;) Men ja tror dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och en lätt mc som en mc, och moppen har man körkort för och inte mcen.

webbe
2010-11-08, 12:35
oförsäkrad, oskattad, obesktigad, så de är värre med scootern ;) Men ja tror dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och en lätt mc som en mc, och moppen har man körkort för och inte mcen.

Räknas inte moppen när den är trimmad som en lätt mc så tekniskt sätt har han inte kort? :)

Hast
2010-11-08, 13:11
Räknas inte moppen när den är trimmad som en lätt mc så tekniskt sätt har han inte kort? :)

Jo de var de ja försökte få fram, att en trimmad moppe är en lätt mc. Men dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och moppen har man ju körkort till ;)

Michél
2010-11-08, 15:19

Tekniskt sett bryter du mot samma lag vid båda tillfällena.

Normalt sett får man en varning om du innehar B-kort utan prövotid och kör motorcykel utan körkort. Har du A-kort är det helt plötsligt inte olovlig körning utan istället oregistrerat fordon.

Jag har haft såväl lätt motorcykel (Aprilia Sr125, scooter) som trimmad moped och jag själv tyckte det kändes "bättre" att i stadstrafik åka med scooter-125 jämfört med moped.

Nu pratar ni båda i nattmössan, speciellt Hast. Man kan ju lite humoristiskt säga att du tar förHastade slutsatser i ditt tänkande.

Allt det som du hänvisar till kommer kommer bakas in i domen om olovlig körning i vilket fall. Då fordonet är oregistrerad mc ska den ju varken skattas eller besiktigas eller försäkras sett till hur lagen är uppbyggd, utan får enbart inte brukas i trafik.

Det är dessutom inte olagligt att köra ett fordon oförsäkrat (avkriminaliserades för ett tag sedan). Därmed är det inte ett lagbrott att köra oförsäkrat då fordonet tekniskt sett aldrig är oförsäkrat. har man som ägare inte själv tecknat försäkring går TFF in istället, men till en MYCKET högre kostnad.

Kör man oförsäkrat riskerar man vid olycka att få betala motpartens skador ur egen ficka, till Trafikförsäkringsföreningen som i sin tur betalar motpartens skador. Jag kan verkligen lova att det är riktigt dyrt.

Det är inte "mer" brottsligt att köra en trimmad moped sett till att köra riktig MC när det väl gäller böterna.

webbe
2010-11-08, 16:39
Tekniskt sett bryter du mot samma lag vid båda tillfällena.

Normalt sett får man en varning om du innehar B-kort utan prövotid och kör motorcykel utan körkort. Har du A-kort är det helt plötsligt inte olovlig körning utan istället oregistrerat fordon.

Jag har haft såväl lätt motorcykel (Aprilia Sr125, scooter) som trimmad moped och jag själv tyckte det kändes "bättre" att i stadstrafik åka med scooter-125 jämfört med moped.

Nu pratar ni båda i nattmössan, speciellt Hast. Man kan ju lite humoristiskt säga att du tar förHastade slutsatser i ditt tänkande.

Allt det som du hänvisar till kommer kommer bakas in i domen om olovlig körning i vilket fall. Då fordonet är oregistrerad mc ska den ju varken skattas eller besiktigas eller försäkras sett till hur lagen är uppbyggd, utan får enbart inte brukas i trafik.

Det är dessutom inte olagligt att köra ett fordon oförsäkrat (avkriminaliserades för ett tag sedan). Därmed är det inte ett lagbrott att köra oförsäkrat då fordonet tekniskt sett aldrig är oförsäkrat. har man som ägare inte själv tecknat försäkring går TFF in istället, men till en MYCKET högre kostnad.

Kör man oförsäkrat riskerar man vid olycka att få betala motpartens skador ur egen ficka, till Trafikförsäkringsföreningen som i sin tur betalar motpartens skador. Jag kan verkligen lova att det är riktigt dyrt.

Det är inte "mer" brottsligt att köra en trimmad moped sett till att köra riktig MC när det väl gäller böterna.

Lite humor är alltid bra!

Men tack för att du visade mig fel, har tydligen haft fel hela tiden, men som du sa var några av de här sakerna relativt nya! :)

Michél
2010-11-08, 16:59
Lite humor är alltid bra!

Men tack för att du visade mig fel, har tydligen haft fel hela tiden, men som du sa var några av de här sakerna relativt nya! :)

Det angående försäkring vet jag inte hur länge det har gällt, men inte mer än några år. :)

webbe
2010-11-08, 17:36
Det angående försäkring vet jag inte hur länge det har gällt, men inte mer än några år. :)

Då borde jag kunna det, har inte hållit på med moppar i mer än det. :(

HEDIN
2010-11-08, 17:49
Då borde jag kunna det, har inte hållit på med moppar i mer än det. :(

Bara för att du är noob! :nono:

Jag har trygghansa försäkring, och där står det att om man trimmar mopeden så gäller inte vagnskadeförsäkringen, hur ska man tolka det? Eller skiter dem bara i att skriva ut att trafikförsäkringen inte gäller när man trimmat?

webbe
2010-11-08, 19:40
Bara för att du är noob! :nono:

Jag har trygghansa försäkring, och där står det att om man trimmar mopeden så gäller inte vagnskadeförsäkringen, hur ska man tolka det? Eller skiter dem bara i att skriva ut att trafikförsäkringen inte gäller när man trimmat?

Jag vet. Men dock förstår jag inte hur jag kan gamla regler sen innan min tid men inte de nya. :(

"vagnskadeförsäkring"

Kan det vara motpartens skador, d.v.s om du kör på en bil så får du själv stå för de skadorna bilen få eller? Nej ska inte ens försöka mig på ett svar, vill inte framstå som mer fucko än jag redan är, hur svårt det nu än är. :unsure:

Hast
2010-11-08, 20:28
Vagnskadeförsäkring:

En vagnskadeförsäkring är till för att täcka upp kostnader för skador på din bil som uppstår på olika sätt. Denna typ av försäkring är bra att ha och ger dig skydd framför allt om du själv skulle köra på någonting och skada din bil eller om bilen av något annat skäl skadas.

kattens
2010-11-16, 19:51
vad händer om jag leker omkring med en cross i stan och använder den ungefär som moppe men blir tagen av snuten? den har lyse och bakljus och är enduroreggad men krm inte ha någon skylt då.

Hast
2010-11-16, 20:16
vad händer om jag leker omkring med en cross i stan och använder den ungefär som moppe men blir tagen av snuten? den har lyse och bakljus och är enduroreggad men krm inte ha någon skylt då.

Olovlig körning? Sedan är ju inte fordonet försäkrat, besiktad, osv.

Michél
2010-11-16, 22:23

Du vet att du bara skjuter dig själv i foten genom att åka utan skylt? Väcker 10 gånger mindre uppmärksamhet om du låter den vara kvar istället för att folk ska tro att du är en snorunge på stulen cross.

Håll dig utanför städerna om du ska leka elitförare, så slipper du riskera att skada någon annan.

I övrigt blir det olovlig alternativt grov olovlig körning, beroende på omständigheterna och ditt omdöme. Eftersom du förmodligen även gör dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik om du försöker smita så är väl frågan mer om det verkligen är värt besväret att vara häftigast i kompisgänget?

Hejsvejs
2010-11-18, 11:37

Ditt största problem är inte polisen kan jag säga, säg att du sätter crossen in i någons skenben och mejar ner personen. Då sitter du i en långsam men definitivt, fördig, förlorande rättsprocess som kommer innebära livslångt pengaflöde från dig till den drabbade då INGEN försäkring täcker det som hänt.

Have a nice life efter det är allt jag säger...

florre
2010-11-18, 11:50
Olovlig körning? Sedan är ju inte fordonet försäkrat, besiktad, osv.

varför skulle den inte vara försäkrad?:D

Michél
2010-11-18, 12:41
varför skulle den inte vara försäkrad?:D

För att den är enduroreggad och alltså godkänd att köra på väg till/från tävling och träning. Alltså inte "vanlig" cross.

fingr
2010-11-20, 23:35
För att den är enduroreggad och alltså godkänd att köra på väg till/från tävling och träning. Alltså inte "vanlig" cross.

så, man får inte köra cross till och från träning / tävling? :rolling:

annars om man kör en enduroreggad så kan man ju alltid säga att man ska till en träning ?:ninja.

Michél
2010-11-21, 01:14
så, man får inte köra cross till och från träning / tävling? :rolling:

annars om man kör en enduroreggad så kan man ju alltid säga att man ska till en träning ?:ninja.

För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb. Inte åka till "lokala skogsdungen" för att leka av dig. :)

Men har du en enduro som är e-reggad (dvs att du har dispens för bla ljudnivå och avsaknad av blinkers) så måste du inneha en SVEMO endurolicens för att få köra till och från en SVEMO godkänd träning/tävling
.
Men för att få köra till och från träning/tävling så måste du naturligtvis ha hojen försäkrad.

Alltså fallerar det rätt omgående för er.

fingr
2010-11-21, 01:35
Men för att få köra till och från träning/tävling så måste du naturligtvis ha hojen försäkrad.

Alltså fallerar det rätt omgående för er.
om den är försäkrad.
måste man inte ha någon sorts "bevis" på att man ska till träning? annars kan man bara hitta på?

Michél
2010-11-21, 05:22
om den är försäkrad.
måste man inte ha någon sorts "bevis" på att man ska till träning? annars kan man bara hitta på?

Jag antar att du läste det jag skrev i mitt tidigare inlägg?

...så måste du inneha en SVEMO endurolicens för att få köra till och från en SVEMO godkänd träning/tävling

Alltså måste du dels inneha godkänd licens, dels måste du kunna visa att du ska till en träning (bestämd träningstid, inte träning när man vill) alternativt tävling där båda tillfällena måste vara godkänt utav SVEMO.

Dessutom måste du ha giltigt MC-kort för den kategori din MC tillhör, vilket när det gäller cross nästan i samtliga fall är A-kort (tung MC).

vongyllis
2010-11-22, 09:44
tja.. igår kom ganksa mycket snö och jag och några kompisar tog bilen ut till sommarlands parkeringen.. ni som vart där vet att den är ganksa stor och sommarland och köpstaden är stängt nu på vintern.. och inte ett hus i närheten som kan störa sig...
så vi drog ut och sladda lite.. och fråga min kompis om han ville köra.. och han är bara 17 år och har ej körkort. och han sladda lite ... och vem fan kommer inte ?-.. snuten kommer e väll klart.. men vi hinner fort som fan byta.. han springer ut och jag hoppar till förar sätet :O.. .
klart så sätter dom på blåljus och stannar mig.. . frågade vad vi gjorde där. och han ville se körkort.. och sen börja vi prata om att de va bättre vi sladda på den parkeringen än inne i stan.. men om dom hade sett oss sladda hade de vart böter...

fy fan vilken tur att dom inte såg att de va min kompis som körde ..
vad hade hänt om dom hade sett att vi bytt ?

The_svensson
2010-11-22, 19:01
tja.. igår kom ganksa mycket snö och jag och några kompisar tog bilen ut till sommarlands parkeringen.. ni som vart där vet att den är ganksa stor och sommarland och köpstaden är stängt nu på vintern.. och inte ett hus i närheten som kan störa sig...
så vi drog ut och sladda lite.. och fråga min kompis om han ville köra.. och han är bara 17 år och har ej körkort. och han sladda lite ... och vem fan kommer inte ?-.. snuten kommer e väll klart.. men vi hinner fort som fan byta.. han springer ut och jag hoppar till förar sätet :O.. .
klart så sätter dom på blåljus och stannar mig.. . frågade vad vi gjorde där. och han ville se körkort.. och sen börja vi prata om att de va bättre vi sladda på den parkeringen än inne i stan.. men om dom hade sett oss sladda hade de vart böter...

fy fan vilken tur att dom inte såg att de va min kompis som körde ..
vad hade hänt om dom hade sett att vi bytt ?

om du har ditt körkort på prov så ligger du illa till. Du gör dig skyldig till tillåtande till olovlig körning och det är samma straff som olovlig körning.

vongyllis
2010-11-22, 19:22
om du har ditt körkort på prov så ligger du illa till. Du gör dig skyldig till tillåtande till olovlig körning och det är samma straff som olovlig körning.

FY FAN VA TUR ATT DOM INTE SÅG DÅ !!! . omg omg omg.

Tobbe94
2011-01-03, 00:40
Kanske fel tråd men hur jävla länge måste man vänta på att få sitt am-kort?:( Skickade in papprena den 18 November.:(

Hast
2011-01-03, 00:55
Kanske fel tråd men hur jävla länge måste man vänta på att få sitt am-kort?:( Skickade in papprena den 18 November.:(

Brukar vara runt 2veckor, jag fick mitt inom 1vecka, men jag hade ju redan det gamla körkoret. Men du behöver inte am-kortet för att få köra iaf, polisen har dina uppgifter i sin data så ha bara med dig leg när du kör ;) Men du får väl ringa och klaga på dom :)

Tobbe94
2011-01-03, 01:13
Brukar vara runt 2veckor, jag fick mitt inom 1vecka, men jag hade ju redan det gamla körkoret. Men du behöver inte am-kortet för att få köra iaf, polisen har dina uppgifter i sin data så ha bara med dig leg när du kör ;) Men du får väl ringa och klaga på dom :)
Jo jag har också det sk förarbeviset.:) Det var de som jag skicka in. Ska ringa dem imorgon/idag :)

ozcaarl
2011-01-07, 00:24
Blev tagen för olovlig körning i somras när jag var 14år, körde fiddy på allmän väg. Har varken fått böter eller brev från soc som Poliserna som stoppade med antydde att jag skulle få. Pratade med en annan polis vid senare tillfälle och han sa att det inte skulle hända ett skit och att första gången var mer "ajja bajja". Vad tror ni? Eftersom att alla säger olika är jag lite fundersam, står jag med i nått slags register eller är jag clean?

Michél
2011-01-07, 06:04
Blev tagen för olovlig körning i somras när jag var 14år, körde fiddy på allmän väg. Har varken fått böter eller brev från soc som Poliserna som stoppade med antydde att jag skulle få. Pratade med en annan polis vid senare tillfälle och han sa att det inte skulle hända ett skit och att första gången var mer "ajja bajja". Vad tror ni? Eftersom att alla säger olika är jag lite fundersam, står jag med i nått slags register eller är jag clean?

Eftersom du inte var straffmyndig händer ingenting med dig.

Det båda poliserna sagt till dig är bullshit, då du varken blir straffad eller att man bara blir varnad första gången.

ozcaarl
2011-01-07, 10:59
Eftersom du inte var straffmyndig händer ingenting med dig.

Det båda poliserna sagt till dig är bullshit, då du varken blir straffad eller att man bara blir varnad första gången.

Fan va skönt då, så om jag åker fast igen så har den här händelsen ingen betydelse?

The_svensson
2011-01-07, 19:26
Fan va skönt då, så om jag åker fast igen så har den här händelsen ingen betydelse?
Nej, då du inte finns med i belastningsregistret (för du inte var straffmyndig vid tillfället) kan dom inte se ett smack :)

Svempa
2011-01-07, 21:12

Händer inte ett skit.

Jag gjorde inbrott i ett hus (övergivet typ) och snuten kom. Det ändå som hände var att jag fick hem en lapp där det stog: Förundersökning nedlägges - misstänkt ej fyllt 15 år.

Tror det blev prick i regsitret men vet inte.

The_svensson
2011-01-13, 22:29
Händer inte ett skit.

Jag gjorde inbrott i ett hus (övergivet typ) och snuten kom. Det ändå som hände var att jag fick hem en lapp där det stog: Förundersökning nedlägges - misstänkt ej fyllt 15 år.

Tror det blev prick i regsitret men vet inte.

Du kan INTE komma med i belastningsregistret eftersom du inte är straffmyndig, dvs. 15 år fyllda.
Polisiära fall med minderåriga förbrytare lämnas över till sociala myndigheter.

Svempa
2011-01-13, 23:33
Du kan INTE komma med i belastningsregistret eftersom du inte är straffmyndig, dvs. 15 år fyllda.
Polisiära fall med minderåriga förbrytare lämnas över till sociala myndigheter.

Okej:)

Zäta
2011-01-23, 01:39
Om jag åker MC (450) på gatan utan att ha MC kort, dock har jag vanligt bilkörkort. Om jag då blir tagen ryker mitt vanliga bilkörkort då eller blir det bara olovlig körning?
Eller blir det båda delarna?

Moppepoikje
2011-01-25, 00:17
Vet inte om detta är rätt ställe att lägga denna fråga, men försök ändå :)
vad är straffet för att åka moped som ar trimmat i Sverige?
Och hur snabbt har en moped lov at köra? I Norge, högsta hastighet 45km/h :P

webbe
2011-01-25, 03:00
Vet inte om detta är rätt ställe att lägga denna fråga, men försök ändå :)
vad är straffet för att åka moped som ar trimmat i Sverige?
Och hur snabbt har en moped lov at köra? I Norge, högsta hastighet 45km/h :P

Det är antagligen helt rätt ställe att fråga på! Det är precis som i Norge, för en EU-45 är maxhastigheten 45. För en EU-25 är den 25 och sen finns det såklart 30-moppar också. Du får gissa hastigheten som dom får köra i? :rolling:

Moppepoikje
2011-01-25, 17:17
Det är antagligen helt rätt ställe att fråga på! Det är precis som i Norge, för en EU-45 är maxhastigheten 45. För en EU-25 är den 25 och sen finns det såklart 30-moppar också. Du får gissa hastigheten som dom får köra i? :rolling:
Hehe, tipper at 30-moppar kan kjøre i 30km/h :)

I Norge har vi bara en typ mopedklasse, som kan kjøre i 45km/h..

Har dere i Sverige 3 forskjellige moppeklasser? :O

Zäta
2011-01-25, 19:19
maxfart för eu moped är - 52km/h
maxfart för 25 moped är - 32km/h (om jag minns rätt!?)

The_svensson
2011-01-25, 19:41

Det är maxhastigheten, men den får bara framföras i 45 respektive 25.
Anledning att det finns en maxhastighet är för att det skall finnas en felmargninal för strypningen.

30 moped är ju egentligen EU klass 2 dvs. "25" moppe.

Hast
2011-01-25, 19:42

Eu moppe - 52
25 moppe - 32(?)
30 moppe - 39(?)

Det var någon som fick gå i 39 men minns inte vilken

Det är maxhastigheten, men den får bara framföras i 45 respektive 25.

30 moped är ju egentligen EU klass 2 dvs. "25" moppe.

En 30 moppe är en 30 moppe och en EU moppe klass 2 är en EU moppe klass 2. Det är ju inte så att alla gamla Puch osv blev en eu moppe bara för dom införde nya regler

HEDIN
2011-01-25, 19:55
Eu moppe - 52
25 moppe - 32(?)
30 moppe - 39(?)

En 30 moppe är en 30 moppe och en EU moppe klass 2 är en EU moppe klass 2. Det är ju inte så att alla gamla Puch osv blev en eu moppe bara för dom införde nya regler

Vad jag har för mig får 30-moppar gå i 42. :P

The_svensson
2011-01-25, 22:01
Eu moppe - 52
25 moppe - 32(?)
30 moppe - 39(?)

dom räknas in under klass 2 ändå :)

Zäta
2011-01-26, 13:01
dom räknas in under klass 2 ändå :)
Citerar dig, har inte fått nått svar på detta än, antar att du vet.

Om jag åker MC (450) på gatan utan att ha MC kort, dock har jag vanligt bilkörkort. Om jag då blir tagen ryker mitt vanliga bilkörkort då eller blir det bara olovlig körning?

The_svensson
2011-01-26, 20:45

Har du ditt körkort på prov så ryker det fortare än kvickt :) sen på det så blir det böter osv.

repoint
2011-01-26, 20:50
är det lag på att ha blinkers? eller ingen hastighetsmätare? eller inte ha något mönster på bakdäcket ( väven syns ej)

Zäta
2011-01-26, 20:52
är det lag på att ha blinkers? eller ingen hastighetsmätare? eller inte ha något mönster på bakdäcket ( väven syns ej)

Du måste ha blinkers o hastighetsmätare. Även lag på hur slitet däcket är, kommer inte ihåg hur djupt mönstret ska vara men.. :)

Tack The_svensson.

repoint
2011-01-26, 20:57
Du måste ha blinkers o hastighetsmätare. Även lag på hur slitet däcket är, kommer inte ihåg hur djupt mönstret ska vara men.. :)

Tack The_svensson.

Fan då :( 1000 + 214 + 1200 = inte råd att äta

hahah ne men då får jag väll köra mer olagligt då ;)

HEDIN
2011-01-26, 20:58

Tack The_svensson.

Inte på 30-moppe väl?

repoint
2011-01-26, 21:00
Inte på 30-moppe väl?

nope en eu 50

HEDIN
2011-01-26, 22:04
nope en eu 50
Eu 50? Är det något nytt? Har inte hört talas om det förut.

Gilera runner
2011-01-26, 22:10

ordmärkarN

Michél
2011-01-27, 01:13

Det har vi testat! Blev en varning (samma som när man kör tungt släp utan E-kort). Det är även normalstraffet så länge det enbart handlar om det vid ett tillfälle (ej upprepat brott). Kortet stannade kvar.

repoint
2011-01-27, 17:42

inte så jag mena xd eu alltså 50

webbe
2011-01-27, 22:59
inte så jag mena xd eu alltså 50

Vadå 50? Var får du 50 ifrån? Kubik är det enda som är 50 på det. Den får framföras i max 45 km/h och får gå i 52 km/h med lite felmarginal.

Och för att inte vara otrevlig så förstår jag ungefär nästan på sätt och vis vad du menar. :unsure:

HEDIN
2011-01-27, 23:46
Vadå 50? Var får du 50 ifrån? Kubik är det enda som är 50 på det. Den får framföras i max 45 km/h och får gå i 52 km/h med lite felmarginal.

Och för att inte vara otrevlig så förstår jag ungefär nästan på sätt och vis vad du menar. :unsure:

Stämmer ju inte heller då det är 49 kubik.. ;) :wub:

webbe
2011-01-27, 23:54
Stämmer ju inte heller då det är 49 kubik.. ;) :wub:

I folkmun brukar man säga 50-kubiks moppe. (mest gamlingar som har större hojar brukar säga så) :)

Men förstår din poäng, var fan kom själva "50" ifrån från början? :unsure:

HEDIN
2011-01-27, 23:58
I folkmun brukar man säga 50-kubiks moppe. (mest gamlingar som har större hojar brukar säga så) :)

Men förstår din poäng, var fan kom själva "50" ifrån från början? :unsure:

Hehe ingen aning faktiskt, kanske bara det att dem går ju i ungefär 50, jag brukar ju ta alla Eu25 moppar för 30 moppar.. :P

webbe
2011-01-28, 10:09
Hehe ingen aning faktiskt, kanske bara det att dem går ju i ungefär 50, jag brukar ju ta alla Eu25 moppar för 30 moppar.. :P

Det är antagligen bara för att folk har som vana att säga 30-moppar då det faktiskt har funnits någonting som hette det och EU-25;orna inte har någon regplåt så de är väldigt lika? :)

Har aldrig funnits en 50-moppe väll? :rolling:

Hast
2011-01-28, 10:19
Det är antagligen bara för att folk har som vana att säga 30-moppar då det faktiskt har funnits någonting som hette det och EU-25;orna inte har någon regplåt så de är väldigt lika? :)

Har aldrig funnits en 50-moppe väll? :rolling:

Känns inte som detta leder någonstans :unsure:

webbe
2011-01-28, 20:05
Känns inte som detta leder någonstans :unsure:

Leder till att folk kommer kalla mig post hunter igen! :huhu:

Michél
2011-01-29, 01:56
Finns bara två klasser:

Gamla 30-mopeden som senare blev Klass 2. Kallades Klass 2 efter att EU45 kom till Sverige, tidigare endast moped.

EU25 som även det är Klass 2.

EU45 som är Klass 1.

Period, cut it.

repoint
2011-01-29, 14:52
Finns bara två klasser:

Gamla 30-mopeden som senare blev Klass 2. Kallades Klass 2 efter att EU45 kom till Sverige, tidigare endast moped.

EU25 som även det är Klass 2.

EU45 som är Klass 1.

Period, cut it.

WOW, vilken grej det blev av att jag skrev eu 50 och inte EU45 . :P

stalkerstuntaren
2011-03-05, 04:45
kyllar sprej XD

webbe
2011-03-05, 14:35
kyllar sprej XD

Say what?

Mrpalmer
2011-03-05, 15:39
Vad händer om jag kör min gilera stalker 30 moped som gör 50km/h och blir tagen?

Vad händer om jag sätter på en sån här "leksaks regskylt" som folk har på barnvagnar typ, där det står gullig? Sätter den som en regskylt?

Med vänlig hälsning Daniel

Hast
2011-03-05, 16:39
Vad händer om jag kör min gilera stalker 30 moped som gör 50km/h och blir tagen?

Vad händer om jag sätter på en sån här "leksaks regskylt" som folk har på barnvagnar typ, där det står gullig? Sätter den som en regskylt?

Är den trimmad så är det olovlig körning, är den inte trimmad så händer inte ett piss, men den får ju inte gå snabbare än 39.

Händer inte ett skit. Det är inga riktiga reg.plåtar.

Mrpalmer
2011-03-05, 19:10
Är den trimmad så är det olovlig körning, är den inte trimmad så händer inte ett piss, men den får ju inte gå snabbare än 39.

Dragen ring!

Haha, så jag kan åka med den utan att riskera böter?

Hast
2011-03-05, 19:25
Haha, så jag kan åka med den utan att riskera böter?

Så du har dragen v-ring? Då är det olovlig körning.

Mrpalmer
2011-03-05, 19:26
Så du har dragen v-ring? Då är det olovlig körning.

Jo det har jag.

Men så jag kan åka med regskylten utan att riskera att torska?

Shöwtek
2011-03-05, 19:28

Han får endå skit om han kör i 50, skitsamma om den är trimmad eller inte ;) Hans skyldighet att lämna in den för nedstrypning(?)

Hast
2011-03-05, 20:22
Jo det har jag.

Men så jag kan åka med regskylten utan att riskera att torska?

Mjo och det är ju trim.

Tror inte dom bryr sig särskilt mycket om skämtskyltar, kanske om det handlar om rasism eller liknade. Men visst sticker du ut lite extra i deras ögon med en sådan skylt.

Han får endå skit om han kör i 50, skitsamma om den är trimmad eller inte ;) Hans skyldighet att lämna in den för nedstrypning(?)

han lär få skit om den går 50, ja. Men är den i fabriks skick så kan dom inte tvinga han att göra något. Rieju är ju ett sådant exempel som går fortare än vad dom får när dom kommer ut ur fabrik.
Han är skyldig att strypa ner den efter han köpt den ifall den är trimmad.

The_svensson
2011-03-05, 22:27

Har du oflyt så kan du åka dit för falskskyltning.

Mrpalmer
2011-03-05, 22:32

Jo det var något liknande jag tänkte på, vad innebär de? :)

The_svensson
2011-03-05, 22:49
Jo det var något liknande jag tänkte på, vad innebär de? :)

att du brukar ett motorfordon med falsk dokumentation. mer ingående samt påföljd ska ja kika lite på. :)

Hast
2011-03-05, 23:32

Kan man verkligen det på ett fordon som inte ens har krav på skyltar? Då borde man få böter ifall man sätter det på sin sk8 bord med.

Shöwtek
2011-03-06, 00:04
Mjo och det är ju trim.

Tror inte dom bryr sig särskilt mycket om skämtskyltar, kanske om det handlar om rasism eller liknade. Men visst sticker du ut lite extra i deras ögon med en sådan skylt.

han lär få skit om den går 50, ja. Men är den i fabriks skick så kan dom inte tvinga han att göra något. Rieju är ju ett sådant exempel som går fortare än vad dom får när dom kommer ut ur fabrik.
Han är skyldig att strypa ner den efter han köpt den ifall den är trimmad.

Nej, även fast den är otrimmad så ska man strypa ned den om den går för fort :)
The svensson/michel får gärna rätta ifall jag skulle ha fel..

Hast
2011-03-06, 00:13

Så du menar om en splitter ny Derbi DRD visar 51km/t på en dyno så måste man strypa ner den?

HEDIN
2011-03-06, 01:38
Så du menar om en splitter ny Derbi DRD visar 51km/t på en dyno så måste man strypa ner den?

Nej, för en eu-moppe får lov att gå i 52km/h. :)

webbe
2011-03-06, 01:44

Som sebbe sa. Men om den exempelvis skulle gått 53km/h så ja.

Tror du har helt rätt.

Hej. :wub:

Shöwtek
2011-03-06, 01:47

Jobbigt får inga pm när du citerar. Men du har redan fått svar av hedin och webbe ;)

Hast
2011-03-06, 01:53

Aja same shit. Kom inte ihåg i det huvudet. Säg då att den går hela 54! Polisen tar med sig rullande landsväg till skolan. Derbin har 2backspeglar, bögläpp kvar, låter helt original, helt orörd. Och polisen säger "Nej det här måste du fixa till". Tveksamt att det händer.

webbe
2011-03-06, 03:21
Aja same shit. Kom inte ihåg i det huvudet. Säg då att den går hela 54! Polisen tar med sig rullande landsväg till skolan. Derbin har 2backspeglar, bögläpp kvar, låter helt original, helt orörd. Och polisen säger "Nej det här måste du fixa till". Tveksamt att det händer.

Ja det är mycket tveksamt. Dock är det lagen.

kattens
2011-03-06, 20:15

mina kompisar råkade ut för det, snuten stod vid skolan och ville provköra, en hade en som gjorde 50 och han klarade sig och en annan gjorde 53-54 och han blev plockad. så det finns snutar till allt!

The_svensson
2011-03-06, 22:21
Det är helt och håller förarens ansvar att se till att fordonet i fråga håller laglig hastighet och följer bestämmelser om ljus, reflexer m.m.

om din moped går i 53 km/h och du kör det så är det ditt ansvar att se till att den är laglig, dvs strypa den.

Ang skyltningen så heter det märkesförfalskning och ger böter. Anledning att det kan bli det är för att du i viss mån kan utse dig för å vara ett registrerat fordon om du på din moped monterat en "ploj" skylt.

BlasterGurra^
2011-03-07, 00:27
har tänkt lite fram o tillbaka.. Jag och polare kör förbi en fartkontroll, vet att jag kommer åka på en fortkörning. Vi gasar på ännu mer, hinner stanna vid en vägkant innan polisen hinner komma fram, båda vi två tar av oss våra tröjjor och stället oss jämte bilen. Båda vi 2 säger att vi inte vet vem som kört. bilen står på mig men betyder ju inte att jag körde ändå.. vad kommer då att hända?

Filip
2011-03-07, 18:47
Vad händer om jag köper en sådan:
http://www.showplate.se/butik/product_info.php?cPath=29_40&products_id=55

Med samma tecken som på min riktiga skylt och snuten stoppar mig?

kattens
2011-03-07, 20:22

konstigt att det står att den inte får användas som regskylt då jag har en likadan på min endurohoj, och den går igenom besiktningen. men troligtvis är den inte laglig men dom lär nog inte göra så mkt sålänge den är rätt oså :)

Hast
2011-03-07, 20:32

Det lär ju vara någon sorts utav skyltnings brott (?).

konstigt att det står att den inte får användas som regskylt då jag har en likadan på min endurohoj, och den går igenom besiktningen. men troligtvis är den inte laglig men dom lär nog inte göra så mkt sålänge den är rätt oså :)

Men det är väl skillnad på enduro reggad och väg reggad? För enduro hojarna får ju bara gå på väg till och från tävlingar.

kattens
2011-03-07, 20:39
Det lär ju vara någon sorts utav skyltnings brott (?).

Men det är väl skillnad på enduro reggad och väg reggad? För enduro hojarna får ju bara gå på väg till och från tävlingar.

oj, det är en endurohoj fast det är lvreggad så den är ju vägreggad lixom :)

The_svensson
2011-03-07, 22:53
har tänkt lite fram o tillbaka.. Jag och polare kör förbi en fartkontroll, vet att jag kommer åka på en fortkörning. Vi gasar på ännu mer, hinner stanna vid en vägkant innan polisen hinner komma fram, båda vi två tar av oss våra tröjjor och stället oss jämte bilen. Båda vi 2 säger att vi inte vet vem som kört. bilen står på mig men betyder ju inte att jag körde ändå.. vad kommer då att hända?
Poliserna kommer ta med er båda till stationen och hålla förhör :)

Den är olaglig eftersom den ej är utfärdad av transportstyrelsen :)

Filip
2011-03-07, 22:55
Då uppstår frågan: Kommer dem göra någonting, märkar dem?

The_svensson
2011-03-07, 22:57
Då uppstår frågan: Kommer dem göra någonting, märkar dem?
Beror på vilket humör polisen är på, och om polismannen faktiskt märker. det är en chansning du isåfall tar.

Filip
2011-03-07, 22:57
Jag är villig att ta den risken, har aldrig mött en snut här så de lär vara lugnt. Tack för svar!

BlasterGurra^
2011-03-07, 23:02
Poliserna kommer ta med er båda till stationen och hålla förhör :)

Jo det är väl klart.. men vi säger att båda 2 blånekar, hur långt kommer dom gå med de? Även fast dom kanske kan dra slutsats om vem som körde kan dom ju aldrig vara säkra.. :)

CiaoKalle
2011-03-17, 15:28
någon som vet om man får köra trimmad moppe med ett lätt mc-kort :)

Macahan
2011-03-17, 15:33

Det får man inte , det är fortfarande oregistrerad lätt mc så det spelar ingen roll om du har kort eller inte.

kattens
2011-03-17, 19:09

nej, men har för mig att man slipper olovlig körning och bara åker på oregistrerat fordon då :p

The_svensson
2011-03-17, 22:47
nej, men har för mig att man slipper olovlig körning och bara åker på oregistrerat fordon då :p
Stämmer bra de :)

Manfred
2011-03-18, 15:53
Om polisen får moppen att skära när dom provkör, vad händer då?

Tex om man precis innan dom kör den får moppen att gå riktigt snålt...

The_svensson
2011-03-18, 21:07
Om polisen får moppen att skära när dom provkör, vad händer då?

Tex om man precis innan dom kör den får moppen att gå riktigt snålt...
Antingen tar dom på sig att den skar när dom körde den, eller så kan dom säga att det var pga att mopeden var "skruvad" med.

dennis1
2011-03-18, 21:57
Händer något om jag kör orginal moppe helt laglig har kort och eu moppe och "skjutsar" på en armen, alltså han cyklar är över 15 och håller i min arm utan hjälm, Dåligt förklarat men jaja, hoppas ngn fattar :)

webbe
2011-03-18, 22:16
Händer något om jag kör orginal moppe helt laglig har kort och eu moppe och "skjutsar" på en armen, alltså han cyklar är över 15 och håller i min arm utan hjälm, Dåligt förklarat men jaja, hoppas ngn fattar :)

Jag fick lära mig att man inte får bli puttad eller putta på andra hjulfordon. De var specifikt på att man under inga omständigheter fick putta på en cykel. :)
Eller hur menar du?

dennis1
2011-03-19, 00:09
Jag fick lära mig att man inte får bli puttad eller putta på andra hjulfordon. De var specifikt på att man under inga omständigheter fick putta på en cykel. :)
Eller hur menar du?
Aa precis så alltså puttar typ ;P Så alltså blir det böter eller vad ^^?